Systemförvaltare, Socialtjänstens digitaliseringsenhet

Systemförvaltare, Socialtjänstens digitaliseringsenhet

Arbetsbeskrivning

Socialtjänstens digitaliseringsenhet består av verksamhetsutvecklare, systemförvaltare och It-tekniker som arbetar med att utveckla och stödja socialtjänsten inom området digitalisering, såväl strategiskt, taktiskt, som operativt.

Socialtjänstens systemförvaltning sker enligt PM-3 där en IT-nära del och en verksamhetsnära del samverkar. Du tillhör Socialtjänstens verksamhetsnära del som i dagsläget består av en förvaltningsledare och åtta systemförvaltare/objektsspecialister med olika ansvarsområden för såväl Äldreomsorg som Stöd och omsorgs IT-system. Utifrån pågående och kommande förändringar i systemmiljön behöver systemförvaltningen nu förstärkas med ytterligare systemförvaltare.


Dina arbetsuppgifter

I rollen som systemförvaltare arbetar du operativt med de IT-stöd som inryms i förvaltningsobjektet. Baserat på ansvarsfördelningen mellan systemförvaltarna är du objektsspecialist för ett eller flera system, alternativt moduler inom systemen. Du ansvarar för det dagliga operativa användandet av de IT-stöd som omfattas i det berörda förvaltningsobjektet samt är förvaltningsorganisationens centrala kontaktyta ut till användarna. 

I arbetet ingår att utföra förvaltningsaktiviteter samt verkställa beslut för berörda IT-stöd som fattas av förvaltningsledare eller objektägare. Du bidrar i arbetet med att upprätta förvaltningsplan och att verkställa dess aktiviteter. Du har i ditt arbete fokus på de IT-stöd som du är objektspecialist för men arbetar även med generella förvaltningsfrågor där hela arbetsgruppen samarbetar, exempelvis med support. 

Ditt uppdrag baseras främst på arbetsuppgifter inom förvaltningsstyrning, ändringshantering och användarstöd. 

Inom förvaltningsstyrning ingår bland annat säkerhetsarbete, gallring och loggning. Du håller i nätverk tillsammans med superanvändare och upprättar olika former av dokumentation såsom processbeskrivningar, rutiner, mallar. Du är kontaktperson gentemot systemleverantörer och ansvara för att omvärldsbevaka ur ett verksamhetsperspektiv.

Inom ändringshantering ingår ansvar för att hantera uppgraderingar och utföra tester vid nya funktioner/versioner. Du dokumenterar ändringar i systemdokumentation och samlar in, dokumenterar, prioriterar krav och ändringsförslag ur ett verksamhetsperspektiv samt lägger fram förslag till ändringar.

Inom användarstöd arbetar du bland annat med att säkra användbarheten ur ett användarperspektiv och ger användarsupport i systemfrågor. Du hanterar felanmälan, felsökning och tilldelar behörigheter samt genomför utbildningar och uppför och reviderar utbildningsmaterial och användarmanualer. 

Om dig

Vi söker dig med relevant högskoleutbildning samt erfarenhet från arbete inom socialtjänst. 

- Du har grundläggande kännedom om socialtjänstens verksamheter inklusive relevant lagstiftning inom socialtjänst och informationssäkerhet.
- Du har med fördel arbetat med systemförvaltning som systemförvaltare, objektsspecialist eller systemspecialist, gärna utifrån förvaltningsmodellen PM-3.
- Erfarenhet från arbete med verksamhetsutveckling och service inom IT-området samt utbildning är meriterande.
- Erfarenhet från arbete som användare av förekommande system inom socialtjänsten, såsom verksamhetssystem/processtöd, planeringsverktyg samt välfärdsteknik och e-tjänster är meriterande.

Du planerar och genomför aktiviteter med stor noggrannhet. Du arbetar strukturerat och har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga som du kan omsätta utifrån varierande förutsättningar och behov från berörda parter. Du kan belysa frågor utifrån olika perspektiv och är lösningsorienterad. 

I rollen har du många kontakter externt och internt och det är viktigt att du är lyhörd och har förmåga att hantera skiftande behov och förutsättningar. Vi strävar efter en organisation som kännetecknas av jämställdhet och mångfald i alla avseenden. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om Umeå kommun


Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Umeå kommun, Stöd och omsorg
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2022
  • Ansök senast: 4 maj 2022

Liknande jobb


23 december 2024

System Manager to Boliden Group

System Manager to Boliden Group

23 december 2024

Team coach/Systemförvaltare

Team coach/Systemförvaltare

20 december 2024

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

20 december 2024