OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara del av en intressant arbetsplats där du får en unik möjlighet att bidra till att trygga och vidareutveckla Sveriges betalningssystem?
Betalningsområdet på Riksbanken genomgår just nu en spännande förändringsresa och som systemförvaltare arbetar du både med förvaltningsaktiviteter och att driva utvecklingen framåt inom vår enhet för kontanthantering och analys. Enheten består av totalt 15 medarbetare med flera olika roller och kompetenser. De flesta har sin arbetsplats i Märsta, men några arbetar även på huvudkontoret. Vi ansvarar tillsammans för att den operativa kontanthanteringen bedrivs på ett säkert och effektivt sätt, gör analyser och utredningar samt ansvarar för produktion och leverans av Riksbankens sedlar och mynt.
Rollen som systemförvaltare befinner sig i gränslandet mellan verksamheten och IT. Du är en av två systemförvaltare på enheten och tillsammans leder och samordnar ni förvaltningen av Riksbankens centrala system för kontanthantering. Den dagliga verksamheten präglas av hög säkerhet runt person, egendom och information och består av att stötta den operativa kontanthanteringen i systemfrågor, utredning- och projektarbete samt uppföljning och förvaltning av systemen. Som systemförvaltare har du kontakt med Riksbankens IT-avdelning och systemleverantör, vilket kan omfatta både kravställning, bevakning och uppföljning. Du är stationerad i Broby, Märsta men arbetar även på regelbunden basis på huvudkontoret på Brunkebergstorg 11 i Stockholm.
För att lyckas i rollen har du tidigare erfarenhet av systemförvaltning och av arbete med en kombination av både operativa och analytiska uppgifter i en verksamhet som är beroende av IT-system. Som person är du flexibel, kommunikativ och lösningsorienterad. Du ser noggrannhet som en viktig komponent i ditt arbete men klarar även att lyfta blicken och se helheten. Du sätter verksamheten i första rum och ser system som ett verktyg att nå ett mål, definierat utanför systemförvaltningens ramar med ständig utveckling och förbättring. Att samarbeta med andra är något du trivs med samtidigt som du är självgående och van vid att ta stort eget ansvar. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt arbete och kan prioritera på ett effektivt sätt.
Hos Riksbanken får du möjlighet att bemöta spännande utmaningar i en händelserik miljö tillsammans med engagerade kollegor och bidra till en viktig funktion för Sverige och samhället!
Kvalifikationer
Krav:
● Universitets- eller högskoleutbildning inom exempelvis datavetenskap, systemvetenskap eller motsvarande erfarenhet från arbete.
● Tidigare arbetslivserfarenhet av systemförvaltning.
● Goda kunskaper inom svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande:
● Tidigare arbetslivserfarenhet av betalningar inom bank eller finansiell sektor eller av avvecklingssystem inom finansiell infrastruktur.
● Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
● Erfarenhet av arbete med säkerhetssystem eller säkerhetsskyddad verksamhet.
● Erfarenhet från arbete med förvaltningsmodell PM3.
Ansvarsområden
Exempel på arbetsuppgifter:
● Säkerställa att förvaltningen är i enlighet med Riksbankens modell för systemförvaltning och se till att personalen har relevant utbildning i systemen.
● Delta aktivt i vidareutveckling av befintliga konfigurationer i systemen och identifiera möjliga förbättringar, samt ge support till systemanvändare inom Riksbanken.
● Arbeta med uppdateringar och konfigurationsförändring med tillhörande testarbete, årlig uppgradering, utveckling och implementering av ny funktionalitet samt ta fram och underhålla förvaltningsdokumentationer och rutinbeskrivningar.
Ansökan
Urval sker löpande och vi önskar din ansökan senast 3 mars. I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad Technologies, för frågor om rollen kontakta ansvarig rekryteringskonsult Akim Kraft, 0707232565, akim.kraft@randstad.se. Ansök till tjänsten via den här länken.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.
Välkommen med din ansökan!
Jobba hos Sveriges riksbank
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, arbete på distans två dagar i veckan, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag och subventionerad massage.