OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.
Beskrivning
Kansliavdelningen består av Stadskansliet och Överförmyndarnämndens kansli.
Stadskansliet är kommunfullmäktiges, kommunstyrelsens och valnämndens sekretariat. Kansliets huvuduppgift är att stödja kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och stadsdirektören i arbetet med att styra och leda kommunen. Det innebär att kansliet ansvarar för politisk service och beredning av ärenden. Utredningsarbete, arkiv och e-arkiv, registratur samt stadsövergripade administration ingår också i kansliets ansvar. Stadskansliet har även ansvaret för att utveckla och förvalta kommunens dokument- och ärendehantering.
Arbetsuppgifter
Som systemförvaltare kommer du att ha en central roll i att förvalta och utveckla arkiv- och informationsförvaltningen samt ärendehanteringen i staden. Du har ett nära samarbete med stadens arkivarie, dokumentcontroller, kommunsekreterare samt övriga nämndsekreterare och registratorer.
Du förvaltar stadens e-arkiv samt det stadsövergripade dokument- och ärendehanteringssystemet.
Staden ingår i en samverkan gällande e-arkiv med bestående av 13 kommuner samt Kunskapsförbundet Väst, du kommer som systemförvaltare för e-arkivet ta en aktiv roll i denna samverkan. Samverkan innebär att du förutom dina kollegor i staden får en mängd kompetenta och erfarna kollegor i andra kommuner med specialistkunskap inom området, vilket öppnar upp för kontinuerliga erfarenhetsutbyten.
Upphandling av ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem pågår och du kommer få en central roll i införandet av systemet.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
- leda och hålla samman utvecklingen av användandet av systemen och det löpande säkerhetsarbetet.
- tillse att förvaltningsobjekten efterlever informationssäkerhetspolicyn och riktlinjer för informationssäkerhet.
- vara stadens kontaktperson gentemot användarna och leverantörerna av systemen.
- vara support för användare och vid behov ta ärenden vidare till leverantörerna eller IT-enheten.
- bevaka teknikutveckling och rättsliga förändringar som påverkar bevarandet och tillhandahållandet av informationen i systemen.
- koordinera och sköta administration av behörigheter.
- samordna och genomföra utbildningar för systemens användare.
- uppdatera och ta fram styrande och stödjande dokument inom arbetsområdet.
- ha löpande kontakter med stadens IT-enhet, förvaltare för andra system och användare.
- projektleda upphandling av nya system och tillkommande moduler, även vara rådgivande vid upphandling av verksamhetssystem som ska anslutas/integreras till systemen.
- tillsammans med arkivarien leda och driva utvecklingen av digitalt långsiktigt bevarande i staden.
- tillsammans med arkivarien driva anslutningsprojekt och sköta löpande arkivvård i e-arkivet.
I dina arbetsuppgifter kan vid behov andra förekommande uppgifter inom stadskansliets övriga verksamhet ingå.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har universitets eller högskoleutbildning inom systemvetenskap, alternativt arkiv- och informationsvetenskap, eller har motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du kan också ha en universitets eller högskoleutbildning inom statsvetenskap eller offentlig förvaltning kombinerat med kurser eller relevant arbetslivserfarenhet.
Du ska ha kunskap om de regelverk som styr arkivområdet, ärende- samt informationshantering. Du bör ha tidigare erfarenhet av digital informationshantering och långsiktigt digitalt bevarande, gärna i offentlig verksamhet.
Meriterande är arbetslivserfarenhet som systemansvarig eller systemförvaltare.
Eftersom du kommer ha både interna och externa kontakter behöver du vara social och serviceinriktad. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du kan arbeta självständigt med dina arbetsuppgifter. Du måste tycka om och ha fallenhet för struktur, ordning och reda samt vara noggrann. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift och du kan anpassa din kommunikation till olika målgrupper.
Du har pedagogisk förmåga att lära ut och tycker att det är stimulerande och roligt att utbilda och prata inför grupp. Du har förmåga att lösa problem, både på egen hand och tillsammans med andra.
Då vi går mot digital hantering av såväl dokument som information behöver du ha mycket god förståelse för att på ett rättssäkert sätt nyttja de möjligheter som den digitala tekniken erbjuder.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Övrig information
Vi erbjuder förutom flexibel arbetstid, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag en möjlighet att arbeta på distans i viss omfattning.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!
Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.
Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Dahl
+46 070-5597289
Martin Engman
0520-49 60 56, 070-202 54 49
Inger Thonander
0520-496510, 0703598447
Kerstin Olofsson
Djeno Mahic
Tina Tenggren
+46 0701642460
Thomas Johansson
Henrik Stålheim
0520-497491, 0706-888191
Bernt Ljungquist
0520-49 79 30, 070-205 15 27
Johansson Britt-Inger