OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Forskningsservice är en avdelning med specialister inom extern forskningsfinansiering, forskarutbildning, system för forskningsinformation samt strategiskt och administrativt stöd till forskning.
Vår primära målgrupp är universitetets forskare, och administratörer, samt universitetsledningen och ledning på fakultet och institutioner.
Tjänsten är knuten till systemförvaltningen för forskningsinformationssystemet LUCRIS (Lund University Current Research Information System). LUCRIS är Lunds universitets databas för information om LUs forskare, publikationer, projekt, extern finansiering, forskningsinfrastrukturer och annat. En stor del av informationen visas publikt i LUs forskningsportal: portal.research.lu.se, andra delar av informationen används enbart internt. Du kan läsa mer om LUCRIS och portalen på LUs interna medarbetarsidor: https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris.
LUCRIS programvara tillhandahålls av en extern leverantör. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla användningen av systemet och tillknutna processer för att LUCRIS ska uppfylla verksamheternas behov. Du kommer att bli en del av ett team som leds av LUCRIS Systemförvaltare och kollegor från både Forskningsservice och Universitetsbiblioteket.
Observera att ”Systemförvaltare” också är den formella benämningen på en specifik roll i LUs systemförvaltningsmodell men att detta alltså är en annan person. I LUCRIS systemförvaltning kommer du ha rollen som Biträdande systemförvaltare och arbeta på den verksamhetsnära sidan (inte IT-sidan) av förvaltningen.
Din fysiska och organisatoriska placering kommer vara vid Forskningsservice, Sektionen Forskning, Samverkan och Innovation.
Arbetsuppgifter
Du kommer att delta i det operativa arbetet med systemförvaltningen av LUCRIS. Du arbetar upp detaljkunskap om programvaran för att kunna hantera systemfrågor och ge support, deltar i arbetet med att ta fram rapporter och analyser av data på förfrågan från olika delar av universitetet och att ge universitetet stöd i olika delar som rör användningen av systemet och dess datainnehåll. Du kommer också att delta i samarbetet med andra enheter på LU med angränsande uppdrag, exempelvis kring hur informationen kan visas upp på webben eller integreras i andra system.
Andra exempel på arbetsuppgifter:
- Delta i arbetet med analyser och testning i samband med systemuppgraderingar och utveckling
- Delta i det löpande arbetet med att identifiera, analysera och lösa problem. Rapportera och följa upp buggar och problem programvarans funktioner gentemot leverantör
- Ta fram och upprätthålla dokumentation
- Ta fram lägesrapporter och förslag på förbättringar i hanteringen av data t ex nya integrationer eller förbättrade processer för att maximera datakvalitet och minimera behovet för manuell inmatning
- Ta fram, och presentera, rapporter och analyser på inlagda data
- Ta fram risk och konsekvensanalyser, utreda frågor som dyker upp avseende regelefterlevnad t ex GDPR
- Delta i kommunikationen kring LUCRIS: presentationer och undervisning om delar av LUCRIS
- Hantera supportärenden i frågor som rör dina ansvarsområden
Kvalifikationer
Krav för anställningen är:
- Dokumenterad erfarenhet från arbete med IT-system och informationshantering
- Universitetsexamen
- Mycket goda kunskaper i engelska och svenska
Meriterande för anställningen är:
- Tidigare arbete med systemförvaltning och arbete med IT-stöd från process/verksamhetssidan.
- Tidigare arbete från forskningsvärlden t ex hantering av forskningsinformation, forskningsfinansiering, egen forskning eller liknande
- Tidigare erfarenhet från arbetet med informationssäkerhetsfrågor och juridiska frågor kopplat till IT, gärna i offentlig förvaltning (ej krav)
- Erfarenhet av arbete med systemintegrationer
- Erfarenhet av arbete i projektform
- Erfarenhet av att leda möten eller workshops för idéarbete och problemlösning
Dina egenskaper
Vi söker en nyfiken och serviceminded person med ett stort intresse för kombinationen forskningsinformation och systemstöd, och det breda spektrum av stora och små frågeställningar som uppstår i skärningen mellan ett IT-system och de processer och verksamheter det ska stödja.
Du har ett analytiskt, strukturerat och transparent förhållningssätt och är noggrann, lyhörd och ansvarstagande. Du tycker om att arbeta i team såväl som med att självständigt utreda och driva frågor, ibland i projektform.
Vi är måna om att hitta rätt person för tjänsten och lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper och kompetenser som kompletterar den nuvarande övriga gruppen. Ett mindre arbetsprov/case kommer bli aktuellt i samband med intervju.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Forskning, samverkan och innovation (FSI) har ett övergripande ansvar för att stödja lärare, forskare och ledning på olika nivåer i frågor som rör forskningsfinansiering, nyttiggörande av forskningsresultat, kommersiellt eller på annat sätt, uppdragsutbildning, studentinnovation och samverkan med det omgivande samhället. FSI består av fem avdelningar med totalt över 100 medarbetare: LU Innovation, Forskningsservice, Samverkan, Uppdragsutbildning och Donatorrelationer. FSI leds av en sektionschef och har en viktig strategisk roll för universitetets utveckling lokalt, nationellt och internationellt.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.