Systemförvaltare till nybildad systemenhet på HR

Systemförvaltare till nybildad systemenhet på HR

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vi är en helt ny systemenhet på HR som ansvarar för drift, förvaltning och utveckling av arbetssätt och processer i stadens olika HR-system. I Mölndals stad arbetar vi i lönesystemet Personec P och i schema- och bemanningssystemet Time Care Planering och Pool. Andra HR-system som finns i staden är WinLas, Visma Recruit, Adato, Stella, Novi och Opus.

Systemenheten består i dagsläget av två systemförvaltare, en systemansvarig och en enhetschef. Vi behöver nu förstärka enheten med ytterligare en systemförvaltare och söker dig med en positiv grundsyn som vill vara med på vår resa i att utveckla och forma vår nya enhet med verksamhetens behov i fokus. På enheten hjälps vi åt, stöttar varandra och delar med oss av vår kunskap.

Systemenheten HR är en del av HR-avdelningen som tillhör stadsledningsförvaltningen i Mölndals stad. Utöver systemenheten ingår även löneenheten, vikarieenheten och HR-enheten under avdelningen.

Arbetsplatsen är belägen centralt i Mölndals innerstad med närhet till spårvagn, resecentrum och service. Mölndals Stad ligger på bekvämt pendlingsavstånd från Göteborg och andra närliggande kommuner.

ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten ingår att förvalta, drifta och utveckla våra HR-system utifrån ett hela-staden-perspektiv och med verksamheternas behov i fokus.

Du drivs av viljan att modernisera, effektivisera och utveckla arbetssätt, processer och systemlösningar och arbeta för ökad automatisering. Du kommer att vara med och driva olika utvecklingsprojekt både självständigt och tillsammans med andra.

Du kommunicerar förändringar och nya funktioner i systemen och genomför utbildningsinsatser samt tillser att dokumentation och handledningar finns tillgängliga och är uppdaterade.

Tillsammans med dina kollegor på enheten är du ett expertstöd i systemfrågor och har ett nära samarbete med övriga inom HR-avdelningen samt med stadens ekonomi- och IT-avdelning.

I tjänsten ingår planering och implementering av versionsuppdateringar av våra system och integrationer till och från de olika systemen.

Denna tjänst är särskilt riktad mot schema- och bemanningssystemet Time Care Planering och Time Care Pool där du kommer att ha en samordnande roll och vara länken som kan översätta behov, önskemål och beställningar från verksamheterna till systemleverantör och IT-avdelningen. Du kommer också att leda och genomföra tester och anpassningar av befintliga och nya versioner och arbeta med att felsöka och åtgärda incidenter både internt och externt, vid behov i dialog med systemleverantören.

I uppdraget ligger också att arbeta med vårt lönesystem Personec P och tillhörande moduler Personec Förhandling, Personec Utdata samt Neptune. I det ingår att, tillsammans med de andra systemförvaltarna, planera och genomföra bearbetningar/körningar löpande under månaden.

Omvärldsbevakning är en viktig del av ditt arbete då vi hela tiden strävar efter att utvecklas och i tjänsten ingår att medverka i olika användar- och nätverksforum.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med flerårig yrkeserfarenhet av rollen som systemförvaltare eller en likvärdig befattning för HR-system. Eftergymnasial utbildning inom för uppdraget relevant område eller erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig är ett krav. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetet med lönesystem och/eller schema- och bemanningssystem, gärna Personec P och Time Care. Om du har erfarenhet av att driva eller arbeta i projekt ser vi det som en fördel.

Meriterande är om du har arbetat i offentlig verksamhet och har kunskap om de lagar och avtal som styr inom offentlig sektor (Allmänna bestämmelser AB med tillhörande bilagor).

Vi ser gärna att du har IT-kompetens och kunskaper i SQL. Det är även meriterande om du har erfarenhet av integrationer och automatisering.

För att trivas i rollen behöver du ha stort systemintresse och trivas i en roll där utveckling av arbetssätt, rutiner och processer för att förenkla och effektivisera vår verksamhet är en naturlig del. Vi ser att du har en förståelse för hur olika system samverkar och används på bästa sätt. Du är en problemlösare som gillar att analysera och se nya möjligheter och lösningar utifrån verksamheternas behov. Du tänker långsiktigt, är drivande, har blick för helheten och tycker om att ge god service.

Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Rollen innebär många kontaktytor och kräver att du har lätt att samarbeta för att nå resultat.

Uppdraget är flexibelt och vi anpassar arbetsuppgifter tillsammans efter verksamhetens krav samt medarbetarnas kompetens och intresse.

Vi erbjuder möjlighet till visst distansarbete, flextid, semesterväxling och ett generöst friskvårdsbidrag.

Urval sker löpande under ansökningsperioden. Intervjuer kommer att hållas vecka 36.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helena Anund
031-3152014
Benny Lindholm, Vision
070-4677779
Enhetschef Agneta Wagner
031-315 17 73
Enhetschef Lars-Gunnar Olsson

Bemanningsplanerare Helena Anund
031-3152014
HR-chef Maria Bergman
031-3151778
Annika Håkansson, SACO
031-27 37 01
Monica Karlsson, TCO
0704-677050
Lena Sohlberg, Kommunal
031-27 10 81
Bemanningsplanerare Heli Forsberg
031-3152014

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mölndals stad, HR-avdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 augusti 2024
  • Ansök senast: 25 augusti 2024

Besöksadress

Göteborgsvägen 11-17 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


Lönespecialist

Lönespecialist

23 december 2024

23 december 2024

Redovisningsekonom/Löneadministratör

Redovisningsekonom/Löneadministratör

20 december 2024