Systemförvaltare/Förvaltningsledare Ekonomi- och inköpssystem

Systemförvaltare/Förvaltningsledare Ekonomi- och inköpssystem

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en nyckelperson i förvaltning och utveckling av Chalmers IT-system på ekonomi- och inköpsområdet? För såväl våra många forskningsprojekt som vår omfattande utbildningsverksamhet är kontroll på finansiella och materiella flöden viktiga byggstenar. Vi behöver dig som tillsammans med rutinerade kollegor verkar i det spännande gränslandet mellan teknik och användare.

Information om avdelningen
Avdelningen för Planering, analys och ekonomi ingår i verksamhetsstödet för Chalmers tekniska högskola. Chalmers tekniska högskola omsätter ca 4 miljarder, verksamhetsområdena är forskning, utbildning och nyttiggörande, antalet anställda uppgår till ca 3 000 personer och årligen utbildas ca 10 000 studenter.

Avdelningen ansvarar för en helhetssyn på verksamhetsplaneringsprocessen, dvs ur både ett verksamhetsmässigt och ekonomiskt perspektiv. Vi kopplar ihop och utvecklar arbetssätt och kompetenser inom planering, redovisning, ekonomisk uppföljning samt inköp och upphandling. Inom ramen för avdelningens ansvarsområden ger vi ett samordnat stöd på ekonomi- och inköpsområdena till såväl det strategiska som det operativa arbetet inom Chalmers ledning, institutioner, grundutbildning, forskning, forskarutbildning och styrkeområden.

Avdelningen för Planering, analys och ekonomi är organiserad i fyra enheter; Verksamhetscontrolling, Redovisning och analys, Inköp och upphandling samt Reskontra, och har ca 35 anställda.

Chalmers verksamhetsstöd är inne i en förändringsfas gällande inköps- och ekonomiadministrativa processer och stödjande system. Den annonserade tjänsten har en nyckelroll i såväl utveckling som förvaltning av Chalmers hela systemstöd på det ekonomi- och inköpsadministrativa området.

Beskrivning av tjänsten
Rollen som förvaltningsledare innebär att man har ett helhetsansvar för alla delar inom det ekonomiadministrativa systemområdet som idag bland annat består av
- ekonomisystemet Raindance med för- och eftersystem
- e-handelsverktyget Proceedo
- budget-, prognos och uppföljningssystemet Hypergene
- diverse affärs- och upphandlingsrelaterade verktyg såsom Tendsign och Spendency
- kontraktsdatabas EKO (ersätts under 2024 av RD projektportal)

Du leder det dagliga arbetet i ett team med två ytterligare systemförvaltare med lång erfarenhet från olika delar av Chalmers verksamhet, och rapporterar direkt till ekonomichef.

Förvaltningsledarrollen innebär kontakter med användare på högskolans institutioner, specialister på ekonomi- och inköpsområdet, systemleverantörer, externa konsulter och högskolans IT-avdelning. Det kan handla om behovsfångst, rapporthantering, dokumentation, test- och releasehantering, utveckling, viss projektledning, applikationssupport, behörighetsadministration samt annat som berör systemens och applikationernas livscykel.

Chalmers använder en anpassad form av PM3 som styr- och samverkansmodell för systemförvaltning. I Förvaltningsledarrollen ingår medverkan i långsiktig planering samt budgetering för förvaltningsobjekt Ekonomi, till stor del i nära samarbete med förvaltningsroller på IT-sidan.

Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en gedigen erfarenhet av projektbaserad extern och intern redovisning i komplexa organisationer, liksom förståelse för förvaltning och utveckling av integrerade ekonomisystem. Du behöver ha högskoleutbildning inom ekonomi och/eller systemförvaltning/systemteknik.

Som person är du öppen, positiv och engagerad. Förutom att du är en god relationsbyggare är du också en skicklig kommunikatör. Du ser vikten av att lyssna och förstå och du kommunicerar ditt budskap på ett lättbegripligt och attraktivt sätt, på såväl svenska som engelska, både muntligt och skriftligt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, din motivation och ditt engagemang för tjänsten.

Meriterande erfarenheter är:
- Erfarenhet av integrerade inköps- och ekonomisystem samt förvaltningsledning inom ramen för styr- och samverkansmodell, exempelvis PM3
- Erfarenhet av verksamhetsutveckling med koppling till ekonomi, IT och verksamhetssystem
- Förmåga och intresse för såväl muntlig som skriftlig kommunikation med användare och verksamhetsansvariga
- Erfarenhet av Raindance

Det är viktigt att du trivs med att arbeta såväl med helhet och utveckling som med de operativa uppgifterna kopplat till systemförvaltningen. Du är en nyfiken person som har lätt för att bemöta och samarbeta med personer med olika roller och bakgrunder i olika sammanhang.

Några ord från din blivande chef 
Som ekonomichef strävar jag efter att vara en öppen och prestigelös ledare för en ekonomi- och inköpsfunktion som hela tiden utgår från att skapa värde för vår verksamhet. Jag behöver dig vid min sida för att Chalmers ekonomi- och inköpsstyrning även fortsatt ska leda till att vi på bästa sätt nyttjar våra ekonomiska resurser i arbetet med forskning och utbildning i världsklass. Detta löser vi genom att sätta upp begripliga, fungerande processer och systemstöd, och genom att sprida kompetens kring ekonomi- och inköpsfrågor över Chalmers - med sakkunskap, pedagogik och gott humör. Vill du veta mer om mig är du välkommen att läsa mer i min profil på LinkedIn: [Länk]

Att arbeta på Chalmers
Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Våra förmåner för anställda omfattar bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid.
⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.

Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.

Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20230027 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:

CV

Personligt brev
• 1-2 sidor

Övrigt (valfritt)
• Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag: 2 februari 2023

Vid frågor, vänligen kontakta
Per Setterberg, PAE
E-mail: per.setterberg@chalmers.se
Telefon: 031-772 26 06

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chalmers Tekniska Högskola AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 januari 2023
  • Ansök senast: 3 februari 2023

Besöksadress

412 96 Göteborg 41296 Göteborg
None

Postadress

Chalmersplatsen 4
Göteborg, 41296

Liknande jobb


System Manager to Boliden Group

System Manager to Boliden Group

23 december 2024

Team coach/Systemförvaltare

Team coach/Systemförvaltare

20 december 2024

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

20 december 2024