OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Systemförvaltare/support till förskola och skola inom Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun
VÄLKOMMEN TILL OSS!
En övergripande målbild för Ludvika kommuns digitaliseringsarbete i förskola och skola är att barn, elever och personal har likvärdiga och goda förutsättningar att använda digitaliseringens möjligheter för att nå utbildningsverksamhetens mål och till att bidra och att delta i det digitala samhället.
Social och utbildningsförvaltningen har ett pågående arbete med att utveckla digitaliseringen kopplat till barn och elevers lärande och till att utveckla förvaltningens digitaliseringsarbete i stort. I detta ingår att stödja verksamheten både genom konkret systemstöd och mer övergripande kring processer och utbildningsinsatser.
Målet är att skapa en likvärdig utbildning där alla barn och elever kan lyckas utifrån sina förutsättningar.
Inom förskola och skola lägger vi grunden till det livslånga lärandet och vi skapar förutsättningar för att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barn och elever ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Arbetsuppgifter
Vi söker en driven utvecklare med digital kompetens som vill bidra till att utveckla lärandet i våra förskolor och grundskolors digitala lärmiljöer på ett adekvat och barn/elevnära sätt. I uppdraget ingår ansvar för att stödja och driva utvecklingen av förskolans och grundskolans pedagogiska arbete kopplat till digital kompetens utifrån rådande styrdokument, digitaliseringsstrategi samt att utveckla och stödja digitaliseringsprocesser. Det innebär att stödja, utbilda och handleda pedagoger, ämneslärarteam, enskilda lärare och elever samt andra medarbetare.
Du kommer att ingå i ett team som arbetar med förvaltning, support och utbildning riktat mot förskolans och skolans digitala lärmiljö. I miljön igår exempelvis Google Workspace och Unikum men också digitala läromedel samt flertalet kompletterande lärresurser.
I arbetet ingår att:
• Stödja personal i förskolan och skolan för att öka användningen av våra digitala verktyg och tjänster, t.ex. genom att hålla i olika typer av utbildningar och workshops.
• Ta fram och underhålla rutiner, användarinstruktioner och annan relevant systeminformation.
• Proaktivt arbeta för att förenkla användarupplevelsen och användningen av våra digitala verktyg och tjänster.
• Underhålla och ge support på applikationer/tjänster, datorer och annan digital utrustning.
• Medverka i analys av digitala tjänster utifrån perspektiv som informationssäkerhet och funktionalitet.
• Delta och vid behov ansvara för upphandlingsarbete och införande av nya digitala tjänster till verksamheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en pedagogisk examen eller innehar en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har dokumenterad god digital kompetens och har goda kunskaper i olika tidsenliga digitala samarbetsverktyg.
Du är en person som bidrar med idéer och nya perspektiv i den digitala utvecklingen. Du ser att digitaliseringen ökar delaktighet och tillgänglighet.
Du är ansvarstagande, social och pedagogisk. En stor del av tjänsten går ut på att lära ut snarare än att åtgärda fel.
Du kan entusiasmera, handleda och utbilda.
Du har erfarenhet av att självständigt driva, planera och fullfölja uppdrag. För att lyckas med det ser vi att du är målinriktad, tydlig och strukturerad.
Du behärskar svenska och engelska mycket väl i både tal och skrift. Du förklarar på ett pedagogiskt sätt.
Du har god kunskap om digitala miljöer såsom Google Workspace eller Office 365 samt Windows.
Meriterande
Du har flerårig erfarenhet av arbete med IKT inom förskole- och/eller skolverksamhet.
Du har goda kunskaper om ChromeOS, IOS och Android.
Anställningsvillkor
Heltid
Semestertjänst
Tillträde enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag 2022-05-25