OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Från och med juli 2016 blir Ludvikas kommunala boenden för ensamkommande ungdomar organiserade under Social- och utbildningsförvaltningen. För att möjliggöra detta gör vi förändringar i ledningsstrukturen och skapar ett nytt verksamhetsområde, Social välfärd. Verksamhetsområdet har ca 140 medarbetare inom två avdelningar; Individ- och familjeomsorgen samt Nyanlända och HVB.
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Social välfärd i rollen som systemförvaltare/utvecklare.
Vi erbjuder dig ett utmanande, omväxlande och stimulerande arbete med stora möjligheter till professionell utveckling. Inom Social välfärd jobbar både erfaren och nyutbildad personal med flera olika kompetenser och inom olika yrkesgrupper. Vi erbjuder nära arbetsledarskap och regelbunden handledning. Som anställd i Ludvika kommun har du tillgång till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter.
Nu förstärker vi med ytterligare en systemförvaltare för sociala välfärdsområdets verksamhetssystem. Verksamhetssystemet är verksamhetsområdets viktigaste verktyg för att våra medborgares ärende dokumenteras på ett rättssäkert sätt. I systemet verifierar vi beslut, dokumenterar, tar fram statistikunderlag och beräkningsunderlag för ekonomiska ersättningar. Från vårt verksamhetssystem hämtar vi så gott som allt underlag som vi behöver för verksamhetsuppföljningar och för att ta fram beslutsunderlag för planerade förändringar. Anställningen som systemförvaltare är placerad i social- och utbildningsförvaltningens verksamhet Social välfärd. Förvaltningen har cirka 950 anställda där sociala välfärdsområdet har ca 140 medarbetare.
Som systemförvaltare/utvecklare arbetar du med: - löpande utveckling av systemet för största möjliga nytta för verksamheterna - ansvara för integration till andra stödsystem - stödja och utbilda användare för alla roller och på alla nivåer inom organisationen samt även kunna utbilda i handläggning och dokumentation enligt gällande lagstiftning - ansvara för behörighetsadministrationen - ta fram statistik och rapporter - samarbetar med kommunens IT-enhet och IT-leverantörer - ansvara för att kommunens gallringsregler följs - aktivt delta i förvaltningens utveckling av e-tjänster
Du är föredragande i förvaltningens ledningsgrupp och sekreterare i nämndens individutskott och kommer delta i kommungemensamma projekt. Kvalifikationer Socionom eller annan högskoleutbildning inom beteendevetenskap eller juridik med erfarenhet från arbete i verksamhetssystemet procapita. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter med systemutveckling. Du behöver ha erfarenhet från att själv ha arbetat med handläggning inom socialtjänsten och vara väl förtrogen med den lagstiftning som gäller för det sociala välfärdsområdet då du kommer utbilda nyanställda och introducera dem i både verksamhetssystemet men också i utredningsmetodik, handläggning och dokumentation enligt gällande lagstiftning.
Du behöver vara en person som är strukturerad, stabil och har lätt för att samarbeta, informera och lära ut till andra. Arbetet kräver att du samtidigt kan arbeta självständigt och i en processorienterad ledningsstruktur. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som projektledare eller haft samordningsuppdrag. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt, har ett brett perspektiv och ser sakers långsiktiga betydelse. Vidare uttrycker du dig väl i både tal och skrift och är bekväm med att tala inför grupper.
Arbetsvillkor
Tillsvidare. Heltid. Tillträde snarast.
Kontaktpersoner
Camilla Hofström, verksamhetschef, 0240-863 90
Facklig kontakt
Akademikerförbundet SSR, Jessica Kalles, 0240-869 49
Vision, Ann-Sofie Viklund, 0240-857 64
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2016-06-23
Välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Ludvika kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.