OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta på Saab Saab är ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Vi är stolta över att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, något som alla medarbetare bidrar till. Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Saab har 13 300 medarbetare. Försäljningsintäkterna uppgår till 23 miljarder kronor. Forskning och utveckling motsvarar nära 20 procent av omsättningen. Din arbetsplats Aeronautics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder flygrelaterade delsystem, obemannade flygsystem, flygplansstruktur och service till försvarskunder och civil flygindustri över hela världen. Aeronautics ansvarar också för utveckling, produktion, marknadsföring, försäljning och support av Gripensystemet. Den angenäma situationen att vi nu utvecklar och underhåller allt fler produkter åt allt fler kunder innebär att vår förmåga att effektivt strukturera och hantera produktdata och konfigurationer blir om möjligt ännu mer kritisk än tidigare. Det handlar om att i en extremt parallelliserad utvecklingsverksamhet fastställa och förverkliga strategier för produkt- och informationsstrukturer, åtkomst och sekretess, versions- och ändringshantering, samt integration och anpassning av stödjande verktyg. Vi inom avdelningen "Engineering Support" har den övergripande uppgiften att se till att våra produktutvecklingsprojekt har en väl fungerande utvecklingsmiljö i form av processer, metoder, verktyg. Vi är ett 40-tal ingenjörer som jobbar med allt från att konfigurera, anpassa och stödja användare av våra utvecklingsnät och informationshanteringssystem, till att utarbeta strategier för effektiviseringar i form av nya arbetssätt och verktyg. I vår uppgift ingår också att hålla oss fullt uppdaterade med vad som händer i vår omvärld inom teknikområdena "Modellbaserad Utveckling", "Produktdatahantering" (Product Data Management) och "Lean Development". Detta innebär bland annat kontakter och erfarenhetsutbyte med verktygsleverantörer och andra inom vår bransch, medverkan i internationella forskningsprojekt, och deltagande på viktiga konferenser.[[ [ Din roll Du kommer att jobba i ett team på 10-talet personer vars uppgift är att vidareutveckla och stödja användandet av vårt nuvarande PDM system TeamCenter (TC). Vår förhoppning är du snabbt kan växa in i rollen som systemarkitekt och därmed leda arbetet med att designa och realisera de egenskaper och funktioner vi behöver i vårt PDM system. Dina kvalifikationer Som Systemarkitekt för TC behöver du gedigen erfarenhet av system- och programutveckling, gärna från utvecklingen av ett PDM system. Då TC är ett PDM system förutsätts naturligtvis goda teoretiska och praktiska kunskaper om versions- och ändringshantering, dokumenthantering, samt konfigurationsstyrning. Vidare är kunskap om Aerosystems produktutvecklingsverksamhet, och den typ av produktdata vi hanterar, av stort värde. Om du dessutom har provat och trivs i rollen som ledare för ett kreativt team av systemingenjörer borde arkitektrollen vara som klippt och skuren för dig. [
Kontaktpersoner på detta företaget
Rickard Göransson, sektionschef
+46 8 580 856 14
Åsa Aldingsson, HR
+46 8 580 851 31
Clas Ekman
+46 8 580 853 56
Christer Gustavsson, rekryterande chef
+46 13 23 17 57, +46 730 345 412
Paula Törnvall, HR
+46 13 18 45 28
Anders Pettersson, rekryterande chef
+46 13 184288, +46 734 184288
Bernt-Ove Lindh, HR-utvecklare
+46 13-185610, +46 734-185610
Erik Gustavsson, handledare
+46 13 231612
Stefan Thuresson, rekryterande chef
+46 13-182714, +46 734-182714
Tomas Ireman, områdeschef
+46 13-182595, +46 734182595