OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!
Om arbetsplatsen
Samhällsbyggnadsförvaltningens uppdrag är att säkerställa att kommunens invånare har en god boende- och livsmiljö i ett långsiktigt hållbart samhälle.
Tjänsten är placerad på Stöd- och utvecklingsstaben där många olika funktioner ingår. Inom enheten arbetar idag 18 personer. Gruppen karaktäriseras av en fin gemenskap och vilja att stödja varandra.
Geodatagruppen består av en systemingenjör GIS/GIT, två GIS-ingenjörer och tre mätningsingenjörer. Tillsammans med verksamheten ansvarar och driver vi utvecklingen av kommunens GIS-plattform framåt. Ett mål är att öka användningen av geografisk information som hjälpmedel i de olika verksamheterna.
Arbetsuppgifter
Vi uppdaterar och kvalitetssäkrar kommunens geografiska databaser samt tillhandahåller geodata på förfrågan. Insamling, lagring, bearbetning samt analys och presentation av geografiska data är vanligt förekommande arbetsuppgifter. En viktig del av arbetsuppgifterna är att utgöra stöd åt övriga enheter inom GIS men också att utbilda.
De verktyg som vi använder är bland annat ArcGIS, GEOSECMA for ArcGIS, QGIS och FME. Ales externa webbkarta använder den öppna källkodsbaserade kartan HAJK (Hajk, Geoserver, QGIS-server och PostgreSQL). Under våren har vi påbörjat en uppdatering av vår GIS-plattform till ArcGIS Enterprise och ser gärna att du blir en viktig del i denna utveckling.
Som systemingenjör GIS/GIT är arbetsuppgifterna omväxlande med stort eget ansvar. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för driften av våra GIS-servrar och databaser. Det innebär bland annat att du kommer installera, underhålla och övervaka systemen för att säkerställa ett smidigt användande av våra karttjänster. En del av arbetet handlar om att automatisera hämtning och bearbetning av geodata samt ta hand om leveranser av stora datamängder. Vi ser gärna att du har ett intresse av att vidareutveckla vårt användande av FME och automatisering.
Tillsammans med GIS-ingenjörerna kommer du att delta i utvecklingen av våra karttjänster och webbkartor. För att trivas i rollen tror vi att du tycker om att arbeta i team. Vi är en liten grupp som har nära kontakt, vi lär oss av varandra och hjälps åt för att generera nytta för våra användare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års eftergymnasial utbildning inom GIS eller systemvetenskap, alternativt flera års erfarenhet av arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Du ska ha lätt för att kommunicera samt uttrycka dig väl i tal och skrift.
Har du erfarenhet av att installera och underhålla servrar till exempel ArcGIS server, Geoserver eller QGIS server ser vi det som meriterande.
Kunskap om och förståelse för systemlösningar inom GIS,webbprogrammering (html och Javascript), API:er, GIS-analyser, hantering av stora datamängder med till exempel ortofoto eller laserscanning är också meriterande.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenheter av att arbeta i ArcGIS, GEOSECMA for ArcGIS och FME.
Övrigt
Som person är du analytisk och metodisk i ditt arbetssätt med fokus på problemlösning. Du är van att arbeta självständigt och samarbetar gärna med andra människor för att nå gemensam framgång. Vidare har du har en mycket god förmåga att strukturera ditt arbete. Eftersom Geodatafunktionerna till stor del utgör stöd till övrig verksamhet behöver du vara serviceinriktad samt flexibel. Vi ser också att du är en kommunikativ person med en god förmåga att uttrycka dig såväl i tal som i skrift.
Stor vikt läggs även på personlig lämplighet.
Intervjuerna kommer att genomföras under vecka 26 och 27. Vänligen uppge i ansökan om du inte har möjlighet att delta under de veckorna. Det kan bli aktuellt med löpande intervjuer.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Trafikplanerare Helena Hartzell
08-5782 92 55
miljö- och trafikchef Göran Norlin
08-5782 97 80
Trafikingenjör Leif Svärdsén
08-5782 9229
Vision Gabriella Engström
08-5782 96 15
Miljöchef Mikael Boman
0157-430262
Vision Carina Ericsson
0157-430261
Miljöinspektör Chatarina Holmström
0157-430266
Rekryteringskonsult Sara Rydberg-Nilsson
070-554 61 87
SACO Sophia Norrman Winter
08-5782 92 02
SKTF Börje Buss
08-5782 94 69