Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och arbeta på en spännande arbetsplats där Sveriges betalningssystem står i fokus? Vi söker nu en serviceinriktad person till vårt team med intresse för finansiella sektorn och IT-system.
VI ERBJUDER DIG
Du får vara med på en stor förändringsresa som pågår i den svenska finansiella infrastrukturen där vi behöver stärka upp ytterligare till RIX-enheten som ansvarar för att driva, förvalta och utveckla Riksbankens betalningssystem. RIX systemet omsätter dagligen cirka 670 miljarder svenska kronor och det är av största vikt att systemet drivs på ett säkert och effektivt sätt samt att deltagarna i systemet får god service.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som systemoperatör arbetar du med support och systemadministration i samhällsviktiga system. Du bevakar och kontrollerar betalningstrafiken i RIX-systemet och flöden i vårt säkerhetshanteringssystem. I rollen ingår även handläggning av ärenden, sammanställning av statistik och rapporter samt diverse övriga administrativa arbetsuppgifter. Vidare stöttar du även i incidentprocessen, systemförvaltning och deltar i övningar av reservrutiner. Rollen handlar till stor del om att ge support och stöd till deltagare i systemet, det innebär att du har daglig extern kontakt med banker och andra kreditinstitut samt värdepappersföretag och clearingorganisationer.
DITT TEAM
Riksbanken består av åtta avdelningar. Enheten för RIX tillhör avdelningen för betalningar. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation. RIX-enheten består av ca 30 medarbetare och är indelat i två team. Du kommer att tillhöra teamet RIX vidareutveckling och förvaltning som består av 15 medarbetare och som leds av en gruppchef. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling inom finansiell infrastruktur.
MER OM DIG
Du har relevant utbildning för tjänsten, inom exempelvis ekonomi eller systemvetenskap, eller erfarenhet av att arbeta med systemadministrativa arbetsuppgifter inom, för tjänsten, relevant område. För tjänsten krävs också att du har erfarenhet av och lätt för att arbeta i olika IT-system samt att du har en god analysförmåga och en problemlösande attityd. Det är meriterande om du tidigare har arbetat i system för betalningar och värdepapper, gärna inom den finansiella sektorn.
Som person är du noggrann i dina arbetsuppgifter och säkerställer att allt utförs korrekt. Du är serviceinriktad och har en god kommunikationsförmåga. Du är van att självständigt driva ditt arbete och har lätt för att samarbeta med andra. Då det plötsligt kan inträffa händelser i systemen som kräver omedelbar hantering är det även viktigt att du behåller lugnet och omdömet.
Du behöver ha goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift eftersom du kommer att ha både svenska och internationella kontakter.
MER OM TJÄNSTEN
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningstyp: Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 mån provanställning
Placering: Huvudkontoret HK Klara (Klarabergsgatan 33-35)
Arbetstid: Fast arbetstid enligt rullande schema antingen mellan 06:30 - 15.00 eller 10.00 - 18:30.
Möjlighet att jobba distans: Nej
Förmåner: Generösa semestervillkor, pensionsväxling av semester eller lön, subventionerad lunch i personalmatsal, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.
Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
ANSÖK
Vi vill ha din ansökan med CV, personligt brev och relevanta intyg/betyg senast den 9 december 2024. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidat, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.
Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.