OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en specialist på brandlarm till Digital Service Center inom Siemens, är det du?
Visste du att en genomsnittlig svensk spenderar 90% av sin tid inomhus - på arbetet, i skolan, bilen, hemmet? Är det då inte viktigt att rummet du sitter i har behaglig temperatur? Att brandlarmet fungerar om olyckan skulle vara framme? Men också att den byggnaden du befinner dig gör så lite avtryck på miljön som möjligt.
Vårt team DSC (Digital Service Center) har ett tjänsteutbud inom komfort, brand och säkerhet. Vi arbetar med optimering, problemlösning och support på distans via fjärrsupport till kundens byggnadsautomations system, brandlarm och säkerhetssystem. Vi har alltid kunden i fokus och jobbar med innovativ teknik som utvecklas i snabb takt.
Vi söker nu med entusiasm och spänning en kollega som vill bli det av vårt kunniga team. Tjänsten är med fördel placerad i Stockholm eller Malmö.
Utmaningen
I rollen som systemspecialist har du en betydelsefull roll i arbetet för våra brandavtal. Du kommer främst arbeta med våra brandserviceavtal mot kund där du övervakar, analyserar, optimerar och felsöker kunders anläggningar på distans via fjärruppkoppling. Du har en nära kontakt med kunder för att ge support och teknisk rådgivning kopplat till brandsystemen via telefon och mejl.
I arbetet ansvarar du för att planera och dokumentera det dagliga arbetet och följer upp aktiviteter via vårt planering- och dokumentationsverktyg. Vidare stödjer du vår utförandeorganisation vid service och igångkörning i kunders anläggningar. Du samverkar också med andra specialister inom DSC samt ger tekniskt stöd till lokala branschfunktioner för försäljning, projekt och service.
I arbetet ingår bland annat:
• Kontinuerlig övervakning och agera på signaler (larm & fel) från anslutna kundanläggningar.
• Arbeta med våra interna verktyg som BT-Paus och cRSP
• Marknadsföra Siemens starka tjänsteutbud och vid behov genomföra kundpresentationer och demonstrationer av vår supportrumsverksamhet.
• Hjälpa kundtjänst vid tekniska frågor från kunder.
• Arbeta med Siemens produkt FS20
Vem är du?
Du har stort intresse för brandfrågor och vill komma till en plats där du både vill bidra och utveckla dina kunskaper.
• Tekniskt kunnig med fokus brandsystem
• Erfarenhet av felsökning och driftsättning
• Kan prata och skriva på engelska och svenska
• Trivs att ge service och supportera både internt och externt
• Innehar B-körkort (eftersom resor förekommer i tjänsten)
Önskvärt:
Kontaktpersoner på detta företaget
Avature