Systemstöd IT till kyrkokansliet, vikariat

Arbetsbeskrivning

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Kyrkokansliet i Uppsala, avdelningen för gemensamma funktioner

Svenska kyrkan har ett antal stora administrativa IT stödsystem för sin verksamhet. Det är både stora registersystem och informationssystem med webbteknik. Systemen är gemensamma och används av anställda i församlingar och stift i hela Svenska kyrkan. Kanslistöd är en supportfunktion som via telefon, e-post och dator ger stöd till alla användare av dessa administrativa IT system. Teamet består av fem personer och nu behöver funktionen förstärkas med ytterligare en resurs.
Läs gärna mer på www.svenskakyrkan.se

Arbetsuppgifter

Du arbetar via telefon, e-post och dator med att hjälpa användare av Svenska kyrkans gemensamma IT-system med användarstöd och handledning. Aktuella system kan vara kyrkobokföringssystemet, kollekt och betalsystemet och gemensam web/intranät etc. Varje ärende dokumenteras i vårt ärendehanteringssystem.

I användarstödet ingår felsökning, systemadministration, stöd i regeltolkning och rådgivning. Det kan också förekomma utbildning av användare. Du kommer att få särskilt ansvar för ett eller flera system där du blir länken mellan systemförvaltning och användarstödet. Vidare kommer du att få arbeta med utbildningsmaterial och instruktioner för publicering på Svenska kyrkans intranät.

Kvalifikationer

Du har lägst gymnasieutbildning. Vi ser gärna att du har kunskap om och arbetslivserfarenhet från olika administrativa system samt av telefonsupport eller arbete i någon servicedeskfunktion. God datorvana är ett krav. Liksom att du kan kommunicera obehindrat på svenska i tal och skrift. Du är en god pedagog med hög social kompetens, du är lyhörd och mycket serviceinriktad. Som person är du noggrann och strukturerad. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar. Akademisk utbildning eller kunskap om Svenska kyrkans organisation och interna IT-system är meriterande.

Tillträde
Snarast
Vikariat tom 1 september med möjlighet till förlängning

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av
Enhetschef Andreas Synning, tel 018-16 98 06.

Fackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Joakim Lindström (Jusek) och Kajsa Cedervall Westerman (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 5 mars 2019. Intervjuer kommer att ske löpande.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kyrkan Kansli
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 februari 2020
  • Ansök senast: 5 mars 2020

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024