OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsernas IT-avdelning är i en spännande utvecklingsfas där digitalisering, innovativa lösningar och säkerhets- och beredskapsfrågor är i fokus. Vår IT-miljö är omfattande och varierande. Den innefattar allt från modern infrastruktur till system som vi utvecklar själva. Framför allt kommer våra idéer hela samhället till nytta. Det ger en alldeles speciell känsla som är svår att slå.
Länsstyrelsernas verksamhet har en stor bredd och verkar inom områden som är högst aktuella i dagens samhälle. Digitalisering är en stark drivkraft för länsstyrelserna där IT ofta har en nyckelroll i att realisera behoven.
Länsstyrelsernas IT-avdelning är nationell och jobbar för samtliga 21 länsstyrelser i Sverige.
Arbetsbeskrivning
Vi behöver fler kunniga och engagerade medarbetare som kan hjälpa oss utveckla digitala lösningar för ett hållbart samhälle.
Är du en av dem?
Utmanande och utvecklande uppdrag tillsammans med trevliga och tillgängliga kollegor. En arbetsgivare med fokus på både ett hållbart arbetsliv och en samhällsgärning att vara stolt över. En möjlighet att arbeta med tekniska lösningar som påverkar hela samhället. Hur låter det? Vi har stort fokus på säkerhet i vårt arbete. Under en samhällsstörning ska länsstyrelsen samverka, samordna och stödja länets aktörer så att konsekvenserna för samhället blir så små som möjligt. IT-leveranserna är en kritisk del både före, under och efter en pågående insats.
I rollen som systemtekniker ger du bästa tänkbara support till alla IT-användare inom Sveriges alla länsstyrelser. Du ger support för alla IT-relaterade frågor och problem som uppstår oavsett vilken applikation eller hårdvara det gäller. Kontakten med användarna sker främst via telefon och användarportal. Du bidrar aktivt i vårt eget utvecklings- och förbättringsarbete. Att delta i uppdrag eller projekt kan också förekomma där du representerar Servicedesk. I detta jobb är det viktigt att du gillar att ha kontakt med människor och ge bra service. Arbetet är omväxlande, utmanande och ger kontinuerlig utveckling.
Som systemtekniker ingår du i funktionen Servicedesk. Vi är IT-avdelningens kontaktyta för användarnära tjänster.
Vad erbjuder vi dig?
- Intressanta och utmanande arbetsuppgifter.
- Goda möjligheter till distansarbete.
- Bra balans mellan arbete och fritid.
- Arbetsuppgifter som har stor samhällsnytta.
- Möjlighet att lära nytt och utvecklas.
- Självledarskap.
Placeringsort: Mariestad, även möjligheter till distansarbete en del av arbetstiden finns.
Kvalifikationer
Du har:
- Högskoleutbildning inom ett eller fler områden inom IT, eller motsvarande kunskaper/kompetens.
- Teknisk förståelse för hur lösningar är uppbyggda.
- God muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga på svenska.
Vi ser gärna att du har:
- Erfarenhet av servicedeskarbete.
- God vana att felsöka i olika datamiljöer.
- God kompetens inom kommunikationsplattformar.
- Erfarenhet av Microsofts Windowsplattformar.
- Kunskaper inom MECM, Ad-hantering, klienthantering, programmering.
- God kompetens av arbete inom klientsäkerhet.
- Erfarenhet av sårbarhetshantering.
Personliga egenskaper
- Du har pedagogisk förmåga och vana att hantera och anpassa information för olika målgrupper.
- Du har god samarbetsförmåga.
- Du kan kommunicera på ett lättförståeligt och enkelt sätt i såväl tal som skrift.
- Du har förmåga att hantera många aktiviteter samtidigt, med noggrannhet och struktur.
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Det är också viktigt att du kan identifiera dig med och leva upp till vår värdegrund som innebär att du ska vara lyhörd, engagerad och pålitlig. Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning som speglar länens befolkning.
Övrig information
Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. Det kan komma att ingå beredskap eller jourtjänstgöring.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhetsmedvetenhet. Säkerhetsprövning enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan komma att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. Läs mer om säkerhetsprövning Personalsäkerhet - Säkerhetspolisen (sakerhetspolisen.se). Även svenskt medborgarskap kan komma att krävas.
Vi har valt rekryteringskanaler och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.
https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/om-oss/jobba-hos-oss/jobba-pa-it-avdelningen.html kan du hitta mer information om hur det är att arbeta på Länsstyrelsens IT-avdelning.
Urval och intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!
Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69