OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något. Om arbetsplatsen
Digitaliseringsavdelningen har ett stort och framåtblickande uppdrag. Förutom att säkerställa en kvalitativ grundleverans av IT miljö för 35 000 användare, ska vi bli verksamheternas och bolagens bästa partner i digitaliserings- och innovationsarbete.
Digitaliseringsavdelningen är organiserade inom Stadsledningsförvaltningen och består av de tre enheter; Digitala Arbetsplatsen, Verksamhetslösningar och Innovation. Totalt arbetar ca 80 medarbetare och ledningen består av en digitaliseringsdirektör, tre enhetschefer samt teamchefer.
Nu söker Enheten Verksamhetslösningar 3 Systemtekniker. Kom och hjälp Sveriges mest ambitiösa IT-kommun att lyckas!
Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i driftsteamet, underhåll av den tekniska plattformen samt skapa förutsättningar för en framtidsorienterad digital IT-miljö. Tillsammans med kollegor ska du samordna, införa, övervaka samt felsöka system och programvaror, så att användarna får bästa möjliga service. Du kommer att arbeta med olika tekniska lösningar för stadens verksamhetssystem såsom HR-system, ekonomisystem mm samt delta vid implementation och utveckling av plattformen. I arbetet har du kontakt med kommunens olika förvaltningar. Det ställs stora krav på IT-miljön och att den lever upp till högsta säkerhet med den senaste tekniken.
Du rapporterar till teamchefen för IT-plattformar.
Idag finns 10,000 datorarbetsplatser och ca 800 servrar där merparten är Windows, samt en del består av Linux. Vi driftar merparten av våra IT-tjänster lokalt i två datacenter med full redundans och failover samt vissa delar i Azure/Office365. Helsingborgs Stad har nyligen tagit beslutet att införa MS Teams och M365 till alla förvaltningar som ett viktigt steg för en framtidsorienterad digital arbetsplats.
Beredskapstjänstgöring och arbete på obekväm tid förekommer.
Kvalifikationer
Du har en bred bakgrund inom IT, med ett starkt driv och engagemang i att leverera IT-tjänster till hög kvalitet och har i flera år arbetat med IT-drift i komplexa miljöer. Du är van att arbeta processorienterat enligt ramverket ITIL, och förstår de flöden och modeller som finns för att förvalta ett system under hela dess livscykel. Du är van att på ett konstruktivt sätt arbeta mot gemensamma mål, planera, prioritera och vara ett stöd och ett bollplank i problemlösning.
• Stor kunskap i Microsoft-produkter (Server, SQL, SharePoint, Exchange, Office 365) samt molntjänsten Azure och Azure ATP.
• God kunskap i Citrix, Active Directory, MS SQL, Windows/OSX
• Stor vikt läggs vid erfarenhet av System Center familjen, Microsoft365, Azure i större installationer och hybrida lösningar.
• Vi använder Microsoft System Center Operations Manager för övervakning och ATP för M365.
• Erfarenhet av virtualisering av både datacenter och applikationer.
• Daglig drift och proaktivt underhåll via Incident-, Service Request, Change-, Problem- och ärendehantering.
• Hanterar backup och restore, felsökning, konfigurering, planering och dokumentation. Vidare jobbar du med installation och uppgradering av Windows Server och SQL Server.
• Dokumentera och implementera en säker livscykelhantering och versionshantering av plattformar.
• Implementera enligt arkitektur och teknisk säkerhet
• Erfarenhet av scripting/automation genom Powershell, .NET, C# el liknande.
• Konsolidera infrastruktur och strukturera integrationer, förenkla.
• Agera teknisk konsult och bidra med din kompetens i projekt.
•
• En serviceinriktad person med intresse för problemlösning och har förmåga att kombinera din tekniska kompetens med helhets- och vidvinkelsyn.
• Ett lugnt och systematiskt arbetssätt, du är drivande och har förmåga att arbeta självständigt.
• Är positiv, öppen och delar med dig av dina kunskaper och idéer till dina medarbetare.
• Kommunikativ och bra på att uttrycka dig i tal och i skrift, och paketera svåra frågor till begripliga budskap, både i mindre och större grupper.
• Utöver din verbala skicklighet har du även en god förmåga att dokumentera genomförda förändringar och slutsatser efter exempelvis en felsökning/granskning.
• Högskolebaserad IT-utbildning eller motsvarande, alternativt en lång och gedigen erfarenhet som kan anses resultera i liknande kompetens.
• Mycket god svenska i tal och skrift och du kommunicerar väl även på engelska.
• Beredskap och ibland obekväma arbetstider
• B-körkort önskvärt
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2020-05-31
Anställningsform: Tillsvidareanställningar
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Tillträde enligt överenskommelse
Antal tjänster: 3
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor kan du kontakta kontaktpersonen som finns angiven i annonsen.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.