OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.
IT-enheten på Riksantikvarieämbetet består av 15 personer, där 14 st är placerade i Visby och en i Stockholm. Gruppen arbetar med drift, support, förvaltning och underhåll av myndighetens IT-stöd på infrastruktur, server– och klientsidan. Gruppen tillsammans hanterar idag ca 500 servrar i serverhallen i Visby och ca 15 servrar i Stockholm. Miljön är idag till stora delar virtuell.
Gruppen utvecklar även klientmiljön med ca 300 datorer på alla kontor inom Riksantikvarieämbetet.
Ansvarsområdena inom gruppen är både breda och komplexa. Driftgruppens ansvar sträcker sig över ett stort antal områden och några är: backup, mailsystem, katalogtjänst, kontorsapplikationer, portallösningar, lagring, nätverk, brandväggar, operativsystem, databaser, hårdvara i form av mobiltelefoner, PC och servrar.
Dina arbetsuppgifter
Det är nu tjänsten i Stockholm som vi rekryterar till. Tjänsten innebär att från Stockholmskontoret arbeta i vår ServiceDesk med 1:a och 2:a linjens support av arbetsstationer, kringutrustning, mobiltelefoner samt viss serveradministration. Du arbetar efter ITIL-processer där du tar emot och löser inkomna ärenden på telefon eller genom vårt ärendehanteringssystem. I arbetet ingår även service och supportuppdrag på plats ute hos användaren. Du är IT-enhetens person på plats i Stockholm för övriga arbeten som uppstår i myndighetens IT-miljö.
Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:
• Ta emot, registrera och hantera inkomna ärenden till Servicedesk
• Övervakning av tjänster i produktionssystem, samt återställning av larm.
• Installationer av PC och kringutrustning.
• Installation och konfiguration av nätverk och nätverksutrustning.
• Felavhjälpning och användarstöd av myndighetens standardsystem, exempelvis Microsoft Office, Windows 10, Microsoft Teams och Microsoft 365, mobiltelefoner med Android.
• Administration av användare och resurser i AD och Exchange
Din kompetens
Vi söker dig som har:
• Lägst 3 års Gymnasieutbildning samt en eftergymnasial utbildning med IT-inriktning eller motsvarande
• Erfarenhet av att ha arbetat i en IT-servicedesk.
• Mycket goda kunskaper om persondatorer och kringutrustning.
• Goda kunskaper om servermiljöer och nätverk.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Meriterande är om du har:
• Vana att arbeta genom ett IT-ärendehanteringssystem
• Dokumenterad utbildning i ITIL-Foundation
• Körkort B
Personliga egenskaper:
Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och att du passar in i vårt team. För att lyckas i tjänsten behöver du vara en person som trivs med att arbeta självständigt, får saker att hända och du drivs av att uppnå resultat med hög kvalitet. Du ser ett gott och effektivt samarbete med andra som viktigt och värdefullt och du har en stor servicekänsla med fokus på att alltid uppnå en god kundnöjdhet. Du är metodisk och systematisk i ditt arbetssätt och du känner ansvar för ditt eget och teamets arbete.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde snarast. Placeringsort är Stockholm.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2021-11-28.
Märk din ansökan med refnr RAÄ-2021-2784.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000