OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polisens IT-avdelning har närmare 1000 anställda och vi ansvarar för all IT som används av myndighetens över 33 500 medarbetare. Vårt fokus är att generera stor verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt.
Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag, dygnet runt, året om. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.
Våra mål inför 2024 är att leverera effektiva automatiserade/digitala verktyg som stödjer våra processer. I detta arbete är vi en grupp drivna utvecklare och teknikspecialister som arbetar agilt nära verksamheten. Som en del av detta arbete behöver vi utöka antalet resurser på IT-avdelningen, och söker nu en systemutvecklare som skall vara med och leverera mot våra mål!
ARBETSUPPGIFTER
Polismyndigheten behandlar omfattande mängder digital information som i förlängningen ska arkiveras eller gallras med hänsyn till bl. a. arkivlagen, offentlighets- och sekretesslagen, samt Riksarkivets bestämmelser och GDPR. Dagens lösning för digital arkivering är under utveckling med en satsning på effektivisering för myndigheten.
Idag sker arkiveringen till viss del manuellt och vi kommer därför de närmaste åren arbeta med att ta fram en effektiv lösning för digital arkivering som uppfyller alla de regelverk och lagar som myndigheten omfattas av. Utvecklingen av dessa verktyg kommer göra arbetsmiljön bättre för ett stort antal anställda och ge oss möjligheter att arbeta smartare och effektivare.
Du kommer samverka med många olika delar av vår organisation i ditt arbete, både inom IT-avdelningen men även genom täta kontakter med verksamheten (it-arkivarier). Din förståelse för både teknik och verksamhet kommer att vara avgörande för det resultat och de lösningar som du kommer att hjälpa till att leverera.
Hos oss kommer du arbeta med att:
- kontinuerligt arkivera digital information
- skapa egenutvecklade sidotjänster till befintligt arkivsystem
- utveckla nya integrationer
- Förvalta arkiveringssystemet samt supportera omgivande organisation
- delta i workshops med verksamheten kring ny funktionalitet
- delta i krav- och testarbete vid utveckling
- bistå andra utvecklare vid anslutning av nya system till arkivsystemet.
KVALIFIKATIONER
För att trivas tror vi att du drivs av att utveckla bra lösningar som ger stor effekt för verksamheten.
Du har en relevant eftergymnasial utbildning inom IT/programmering eller har förvärvat kunskaper i systemutveckling i på annat sätt.
Du har erfarenhet av:
- Back-end-utveckling i Java
- att arbeta med relationsdatabaser
- att arbeta enligt agil metodik exempelvis Scrum, Lean eller Kanban
Du har även god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Meriterande
Erfarenheter och kunskaper kring något eller några av följande är meriterande:
- system för digital arkivering
- erfarenhet av systemförvaltning
- utveckling, paketering och driftsättning
- test- och kvalitetssäkringsarbete
- integrationsutveckling via REST/SOAP
- XML
- Linux och open source miljöer
- intresse av arkivkunskap, Riksarkivet, internationella standards
- Container utveckling (tex Docker)
- arbeta med större komplexa IT-miljöer med mycket integrationer
-erfarenhet av större IT-organisationer med specialiserade team.
Det är även meriterande med erfarenhet av XML, Groovy, Front-end-utveckling, användande av Jira och Confluence i utvecklingsprojekt.
Personliga egenskaper
Du är tekniskt intresserad, nyfiken och bra på att kommunicera med kollegor och verksamhet. Du är van att samarbeta och lösa tekniska problem och utveckla tillsammans med ditt team. Du är lyhörd, flexibel och prestigelös och bra på att dela med dig av dina kunskaper.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 21 maj 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-konsult Lilian Westin 072-242 62 27.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Björn Linder
010-56 34930
gruppchef, Klientgruppen Kalle Halvarsson
010-56 34778
sektionschef Klient och server Johan Hansson
010-56 38939
Gruppchef Niclas Åhlander
010-56 389 37
Sektionschef Rikard Gunzenheimer
010-562 80 63
SEKO Lotta Hyltenfeldt
010-56 379 35
Cecilia Welin
010-5635270
Gruppchef Anton Berglie
010 563 46 81
Gruppchef Margona Åhman
010-56 41 465
Gruppchef Veronica Winterman
010-56 416 37