OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och driva digitaliseringen i vår kommun och bidra till framtidens Örebro? För oss är varje medarbetare en viktig del för att vi gemensamt ska lyckas och tillsammans utveckla det bästa stödet till kommunen och alla Örebroare!
Vi söker nu en systemutvecklare/objektspecialist LTA (Long Term Archive) med inriktning hållbar informationsförvaltning och arkivering till Informationsförsörjnings- och Digitaliseringsavdelningen. Välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
I rollen som systemutvecklare/objektspecialist LTA kommer du vara en nyckelperson i uppdraget med att bygga upp kommunens informationshantering gällande e-arkivering. Din uppgift blir att hantera den digitala information som ska bevaras för respektive förvaltning utifrån standarder för en hållbar och långsiktig arkivering. Vi söker dig som är intresserad av att vara med från början, arbeta kravställande, skapa tydliga processer och rutiner samt utbilda och förmedla din kunskap vidare till andra. I ditt dagliga arbete jobbar du även i nära samarbete med verksamheten på kommunens stadsarkiv.
Vårt e-arkivsystem är i kontinuerlig förändring och du kommer att arbeta med att sätta upp nya databaser allt eftersom nya system levereras till stadsarkivet, eller när tidigare levererade system inkommer med förändrad struktur. Du ansvarar även för att databaserna i e-arkivet ska ha lämplig databasstruktur, lämpliga sökvyer samt presentationsvyer. Inom Örebro kommun arbetar vi med PM3 som förvaltningsmodell vilket innebär att du också medverkar i framtagande och löpande uppföljning av objektplaner för objektet, under ledning av objektledare IT. Örebro kommun arbetar för att vara en modern arbetsgivare och därmed erbjuder vi möjligheten till distansarbetesavtal.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• delta i hela leveranskedjan gällande arkiveringsuttag ur kommunens system
• skapa arkiv i LTA vid ny systemleverans
• arbeta med leveransmottagande, inläsning och tillgängliggörande i LTA
• testa och verifiera uppgraderingar av LTA
• skriva användarhandledningar för LTA och vidareutbilda arkivets personal
Kompetenskrav
• akademisk utbildning, gärna med IT-riktning eller motsvarande kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• dokumenterad erfarenhet av databashantering
• utbildning eller dokumenterad erfarenhet av XML
• utbildning eller dokumenterad erfarenhet av SQL
Vi söker dig som vill vara med och utveckla vår verksamhet och är drivande och vågar ta beslut. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. En viktig del i arbetet innebär att arbeta med komplexa frågor och vi söker därför dig som har god förmåga att analysera och bryta ner problem för att sedan presentera en lösning. Eftersom du i rollen kommer vidareutbilda dina kollegor behöver du ha god förståelse för hur andra tar till sig kunskap samt anpassar sättet du förmedlar ditt budskap till mottagaren. Vidare arbetar du bra tillsammans med andra samt lyssnar och kommunicerar på ett lyhört sätt. Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av arbete med systemet LTA eller liknande system
• erfarenhet av arbete med migrering av data och elektronisk långtidslagring av information
• dokumenterad kunskap om OAIS
• erfarenhet av arbete med kravställande inför upphandling av digitala system
• utbildning eller dokumenterad erfarenhet av RegEx
• utbildning eller dokumenterad erfarenhet av Python eller motsvarande programmeringsspråk
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelningens uppdrag är att utveckla och samordna IT-stödet för att skapa förutsättningar för en enklare vardag genom digitalisering av kommunens service och tjänster. Avdelningen leds av en avdelningschef och fem enhetschefer, tillsammans utgör de ledningsgruppen för avdelningen.
Informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 december. Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67