Täby kommun söker en sekreterare till kanslienheten

Täby kommun söker en sekreterare till kanslienheten

Arbetsbeskrivning

Till kommunledningskontorets kansli söker vi nu en sekreterare som huvudsakligen kommer att arbeta med att administrera rådsammanträden. Är det dig vi letar efter? Kanslienheten består av centralt viktiga funktioner så som nämndsamordnare, registratorer, arkivarier, överförmyndarkansliet och valkansli.

 

Arbetsbeskrivning

Uppdraget innebär att du är en viktig del i den kommunala beredningsprocessen där du ansvarar för den administrativa processen, huvudsakligen för Täby kommuns fyra råd. Kommunala rådet för funktionshinderfrågor, Trygg i Täby rådet, Namn och skönhetsrådet och Pensionärsrådet. Det innebär att du deltar i rådens beredning i olika faser, såsom protokollskrivning och expediering liksom dokumenthantering, administration och formalia kring beredningsunderlag. Du samordnar framtagandet av ärenden tillsammans med andra handläggare och experter samt utgör länken mellan verksamhetschefen och de handläggare som svarar för beredning av ärenden.

Målsättningen är att råden ska få underlag av god kvalitet och att rådens arbete ska löpa smidigt och korrekt. I detta har du en nyckelroll genom att väva ihop beredningsprocessen och följa ärendets gång. En viktig del i rollen är därför planering av ärenden samt samordning och bevakning av ärenden som eventuellt ska vidare till respektive nämnd. En annan viktig del i rollen är att boka sammanträdestider, ordna med agendor och eventuellt boka in andra typer av event för råden och tillhörande sekreteraruppgifter.

Arbetet är i huvudsak självständigt men du kommer även att delta i olika arbetsgrupper och projekt. Det kan tillkomma administration av nämnder, utskott eller administrativt stöd för revisorer och ibland kan du komma att administrativt stötta andra sekreterare i deras arbete.

Arbetet omfattar heltid och i huvudsak dagtid, men vissa rådssammanträden och delar av beredningsprocesserna är förlagda till kvällar.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning, administration, annan likvärdig utbildning eller alternativt arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har goda IT-kunskaper och gärna erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem. Vi ser gärna att du har erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation. Kunskaper inom det kommunalrättsliga området och/eller erfarenhet av ärendehandläggning ses som meriterande.

Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift på svenska. Som person är du strukturerad, noggrann och har hög arbetskapacitet. Goda resultat är viktigt för dig och du håller uppsatta tidsfrister. Den samordnande funktionen med flera olika kontaktytor fordrar att du är lyhörd och kan anpassa din kommunikation till dem du pratar med. Denna roll kräver att du är serviceinriktad och tycker om att samordna. Din samarbetsförmåga är god samtidigt som du är bra på att arbeta ensam och driva ditt projekt i mål. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vad kan Täby kommun erbjuda dig?

Vi kan erbjuda dig ett intressant och stimulerande arbete i en spännande organisation då vi är en kommun i stark tillväxt. Som sekreterare arbetar du i en dynamisk miljö med goda förutsättningar för lärande och meningsfulla arbetsuppgifter. Kommunkansliets medarbetare av ett härligt, välbalanserat gäng och vi garanterar dig en trygg och rolig arbetsplats där du får möjlighet att utveckla och utvecklas. Under våren 2017 flyttade Täby kommun till det nybyggda kommunhuset, som ligger i nära anslutning till Täby centrum. För information om våra förmåner, läs gärna vidare på www.taby.se/ledigajobb.

Övrigt

Intervjuerna genomförs löpande, sista ansökningsdag är den 18 mars 2022.

Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig kanslichef Camilla Carlén.

Varmt välkommen med din ansökan!



Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.

Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.

På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Täby kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 mars 2022
  • Ansök senast: 18 mars 2022

Liknande jobb


16 december 2024

Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024