OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
I Huddinge kommuns förskolor och skolor drivs vi av att skapa lärande för livet. Här får du som medarbetare utrymme att utvecklas genom att ta del av andras, och dela med dig av dina egna, erfarenheter och kunskaper. För vår övertygelse är att ju mer vi delar med oss av våra kompetenser, desto mer utrymme skapar vi för alla, såväl medarbetare som våra barn och elever, att växa.
Läs mer om Huddinge pedagogiska plattform https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/arbeta-i-skola-och-forskola/
Om arbetsplatsen
Förskolans stödverksamhet ingår i Enheten för Ersättning & Utredning på förvaltningsstaben på Barn- och utbildningsförvaltningen. Enheten består av enhetschef, talpedagoger, specialpedagoger, speciallärare, utredare, handläggare och verksamhetscontroller. Stödteamet arbetar på uppdrag från kommunens förskolor och målet för stödverksamheten är att förstärka arbetet inom tal, språk och kommunikation på de olika förskolorna.
-
Arbetsuppgifter
Talpedagogens arbetsuppgift är att vara ett verksamhetsstöd till förskolorna, genom att stödja barn som är i behov av stöd genom direkta insatser i gruppen, konsultativt stöd till pedagogerna och metodhandledning. Talpedagogen ska kunna konkretisera och visa hur en god språkmiljö kan struktureras så att barn, utifrån sina specifika behov, ges så goda och stimulerande möjligheter som möjligt i sin strävan att nå målen inom förskolan.
Talpedagogen är direkt involverad i en inkluderande tal- och språkgrupp och arbetar kontinuerligt med att införa språkstimulerande insatser i gruppen, göra kartläggningar av barnens tal-och språkförmåga, omsätta logopedutredningar i pedagogiska åtgärder, ge stöd och råd till pedagoger om frågor som rör tal-och språkutveckling och arbetssätt. En av arbetsuppgifterna innebär att ha kontinuerlig kontakt med barnets logoped.
I arbetet ingår även ambulerande uppdrag i de kommunala och fristående verksamheterna i huddinge kommun.
Din profil
Vi söker en förskollärare som är specialpedagog med påbyggnadsutbildning tal-språkutveckling alternativt en förskollärare som har specialutbildning i talpedagogik. Om du är logoped med lång erfarenhet från förskolan är du också välkommen med din ansökan!
Du ska ha kunskap inom Tecken som Alternativ och Kompleterande Kommunikation (TAKK) och Tydliggörande Pedagogik. Meriterande om du har erfarenheter av att arbeta med handledning inom förskolan samt om du tidigare haft ett språkutvecklande arbetssätt inom ramen för förskolans ordinarie verksamhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en mångkulturell miljö
Du har fokus på hur vuxnas förhållningssätt påverkar barnens möjligheter att utvecklas. Ditt engagemang ska ligga i att hitta metoder och arbetssätt som möjliggör inkludering och delaktighet. Du ska även lockas av att arbeta i en föränderlig organisation.
Som person är du ansvarstagande, initiativrik, har lätt att samarbeta och har ett positivt förhållningssätt som genomsyrar ditt arbetssätt. Då arbetet innebär många olika kontakter kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner
Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.