OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sofidel Sweden AB är ett framgångsrikt företag inom processindustrin och tillverkar mjukpapper, tissue, som sedan konverteras till färdig konsumentprodukt på plats eller hos andra konverterare inom Sverige och på den internationella marknaden. Sofidel Sweden AB ligger i Kisa, ca 5 mil söder om Linköping. Anläggningen i Kisa har 180 anställda med en årlig omsättning på 90M Euro och en årlig produktionskapacitet på 55K ton. Sedan sommaren 2010 ingår Sofidel Sweden AB i den italienska koncernen Sofidel som är näst störst på den europeiska tissuemarknaden med ca 6 400 anställda och en omsättning på drygt 1,9 miljarder euro. Sofidel arbetar för att främja lika rättigheter och möjligheter samt motverka diskriminering. Vi vill att våra medarbetare skall vara delaktiga i att skapa en arbetsplats som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
Tax and Accounting Manager till Sofidel Sweden AB
Vill du vara del av ett internationellt team i en dynamisk miljö? Då är du välkommen till Sofidel i Kisa!
I rollen som Tax Accounting Manager ingår du i ett internationellt team på fem personer. Två av kollegorna är stationerade i Wales och två av medarbetarna finns på plats i Kisa, som du också har ett personalansvar för. Eftersom Sofidel är en matrisorganisation, rapporterar du både till VD i Kisa och teamets ekonomichef i Wales. Du ingår i den lokala ledningsgruppen i Kisa.
Du leder ekonomiteamet på plats, fördelar arbetsbelastningen på lämpligt sätt och säkerställer kvalitet och deadlines. Du har dessutom en viktig roll i samarbetet med övriga avdelningar i Kisa, som exempelvis inköp, logistik och marknad. Förutom teamet i Wales samarbetar och kommunicerar du också regelbundet med redovisningsteamet på koncernens huvudkontor i Italien och andra bolag i koncernen med månadsvis konsolidering av koncerninterna transaktioner.
Dina nyckeluppgifter som Tax and Accounting Manager är:
• Förbereda och genomföra månads-, kvartals- och årsbokslut.
• Upprätta årsredovisning inklusive noter
• Rapportera siffror till huvudkontoret för konsolidering av ovanstående bokslut
• Ansvara för dokumentation kring skattedeklarationer (både svensk och tysk moms, inkomstdeklaration, löneskatter, energiskatter etc.)
• Göra skatteberäkningar för bolaget och registrera till myndigheter
• Ansvara för Transfer Pricing
• Svara på statistiska rapporter till SCB och andra myndigheter och ta fram underlag till dessa
• Uppdatera och underhålla legala register
• Utföra strategiska analyser inom ekonomi och budget
• Upprätta och underhålla anläggningsregister
• Göra kontoanalyser och avstämningar
Vi tror att du har relevant akademisk utbildning för rollen och/eller minst 3 års arbetslivserfarenhet från liknande roller. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta både självständigt och i team med månadsbokslut och är van att hålla deadlines. Du har lätt för att samarbeta och uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Du har hög social kompetens och är bekväm med att vara knutpunkten mellan vår lokala och centrala organisation. Du har god erfarenhet av Excel. Erfarenhet från IFRS, arbete inom SAP och Tagetik samt erfarenhet av momshantering inom internationell handel är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är strukturerad, noggrann och driven. Vi tror också att du bidrar till en positiv anda och god arbetsmiljö med öppenhet och glimten i ögat.
Du erbjuds en utmanande roll i ett spännande företag i en internationell koncern och blir en del av ett positivt team och en öppen arbetsmiljö.
Resor kan förekomma i tjänsten.
Tjänsten är 100%, tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i Kisa.
I den här rekryteringen samarbetar vi med Cojn Executive. Du är välkommen att skicka in ansökan, CV och personligt brev via länken nedan, senast den 25/11. Har du frågor är du välkommen att kontakta vår konsult Louise Giljam, 0723 - 24 23 26.