Team lead IT-support

Team lead IT-support

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som team lead för IT-support erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT- jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. För att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige behöver vi bli fler.

Vi är i dag cirka 500 personer på division IT och vi kommer att växa ytterligare kommande de åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer.

Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation? Sök dig till oss!

Om tjänsten
Som team lead för IT-support tillhör du enheten som ansvarar för den digitala arbetsplatsen hos Svenska Kraftnät och hanterar delar av den underliggande IT-infrastrukturen. I och med att Svenska Kraftnäts målsättning är att vara en av de attraktivaste arbetsgivarna blir du en nyckelperson i att leverera en digital arbetsplats som bidrar till den målsättningen.

I denna roll leder du ett team på 9 personer bestående av både anställda och konsulter. Ditt team består av kompetenta, positiva och förändringsbenägna specialister. Hela enheten består idag av 21 anställda och konsulter och vi behöver växa för att kunna hantera verksamhetens förändrade behov. Du samarbetar nära med de kollegor som ansvarar för andra områden inom avdelningen ”IT Infrastruktur och Drift”. Du rapporterar till enhetschefen för Digital arbetsplats.

Ditt ansvarsområde omfattar första och andra-linjesupport för den digitala arbetsplatsen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Leda leveransen för IT-support genom att styra, planera och följa upp det dagliga arbetet.
• Utveckla och effektivisera IT-support-funktionen inom Svenska kraftnät.
• Optimera hanteringen av incidenter, requests samt problem-ärenden för IT-support och andra intressenter.
• Driva automation och effektivisering inom IT-support.
• Samverka med interna intressenter inom Svenska kraftnät.
• Delta i arbetet med att ta fram en strategi och roadmap för IT-support.
• Eskalera incidenter, requests och problems som inte hanteras inom rätt tid.
• Informera på intranätet om nya funktioner, störningar och problem på Intranät
• Ansvara för att optimering av berörda IT-processer.
• Ansvara för utbildning av IT-support.
• Tillsammans med processägare för berörda processer samt ansvariga för ServiceNow optimera process och verktygsstöd.

Om dig
För att lyckas i denna roll har du erfarenhet av servicedesk, förbättringsarbete samt mycket god kunskap kring processarbete framförallt i incident och request-delarna inom ITIL. Det är mycket viktigt med en god samarbetsförmåga och att kunna relatera till andra på ett lyhört sätt och att kunna kommunicera konstruktivt och tydligt. Du har sannolikt erfarenhet av att arbeta i en större, mer komplex organisation och gärna i en miljö under förändring. Du trivs med att arbeta nära både ditt team och verksamheten, ofta i nära samarbete med medarbetare från andra delar av organisationen. Din framgång kommer att vila mycket på din förmåga att ta initiativ, ställa rätt frågor, lyssna in och dra slutsatser. Det är naturligt för dig att ta ansvar och se att din och teamets uppdrag är en del av ett större sammanhang. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav


• Akademisk utbildning med inriktning mot data/IT, systemvetenskap.
• Erfarenhet av att ha arbetat med incident, request och problem- processerna i IT Service Management.
• Erfarenhet av att ha arbetat i en Servicedesk.
• Erfarenhet av agila arbetssätt.
• Erfarenhet av ServiceNow.
• Erfarenhet av utveckling och optimering av processer i ServiceNow.
• Erfarenhet av att arbeta med kravställning mot utvecklingsteam.
• Erfarenhet av förbättringsarbete när det gäller incident, request och problem.
• Certifierad inom ITIL 4 IT Service Management.
• Mycket god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

Meriterande, men ej krav, är att ha arbetat


• med utbildning av medarbetare,
• med att ta fram och publicera information t.ex. på intranät
• i säkerhetsskyddad miljö.

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
• Viss möjlighet till distansarbete. #LI-DNI
• Resor kan förekomma i denna tjänst.
• Sista ansökningsdag är den 10 september 2024. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Kontakta gärna rekryterande chef  Mats Wieweg, 010 489 21 20 alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, 010 350 90 45. Fackliga representanter är Annika Ingeborn SACO, 010 475 84 72 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 augusti 2024
  • Ansök senast: 10 september 2024

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Objektspecialist IT

Objektspecialist IT

20 december 2024

Process Lead - Incident & Problem Management

Process Lead - Incident & Problem Management

20 december 2024

Global Sales Engineering

Global Sales Engineering

17 december 2024

13 december 2024