OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Country Finance Sweden är landets centrala funktion för ekonomitjänster samt affärspartner för Sandviks verksamhet i Sverige. För att skapa en ekonomiavdelning där vi effektiviserar centrala ekonomiprocesser och stärker Sandviks affärsområden på global nivå fortsätter vi nu utvecklingen mot en mer enhetlig och strategisk organisation. General Accounting-avdelningens ansvarsområden omfattar bland annat bokslut, upprättande av årsredovisning, rapportering, inkomst- och skattedeklarationer samt att säkerställa överensstämmelse med gällande redovisningsregler. Till avdelningen söker vi nu en engagerad och målmedveten Team Manager, med placering i Sandviken.
Arbetsuppgifter
Som Team Manager inom General Accounting leder du, och arbetar tillsammans med, ett team bestående av cirka åtta personer. Du arbetar aktivt och är drivande inom redovisningsrelaterade frågor samt koordinerar och bistår med expertiskunskap inom närliggande frågor som berör området. I rollen som Team Manager General Accounting har du ett nära samarbete med andra Team Managers inom General Accounting samt övriga avdelningar inom Country Finance, Finance Partners på de svenska bolagen samt vår externa outsourcingpartner. Inom ditt område säkerställer du att arbetssätt och processer är i linje med svenska redovisningslagar och internationella standards samt driver arbetet med att standardisera och effektivisera arbetssätt för framtiden. Som Team Manager har du personal- och budgetansvar för din grupp och direktrapporterar till General Accounting Manager på Country Finance.
Din profil
Vi söker dig med högskoleutbildning inom ekonomi med inriktning inom redovisning och som har minst fyra års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du har erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem, företrädesvis inom SAP, Movex eller Aurora. Vidare är det meriterande om du har arbetat inom internationella organisationer och företag, gärna i förändringsprocesser, samt har kunskap inom regelverk såsom IFRS och K3. Du behärskar svenska och engelska, i både tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, som utmärks av att du är öppen, har en utpräglad ansvarskänsla samt självständigt arbetar fram rutiner som bidrar till effektiva, kvalitativa och enhetliga processer. Vidare är du noggrann, strukturerad och bra på att leverera i tid, med en förmåga att hantera stressiga situationer som uppstår med kort varsel. Då arbetet innefattar mycket kontakt med både interna och externa intressenter värdesätter vi att du är en god lyssnare, bra på att nätverka och kommunicera. Som ledare är det viktigt att du skapar ett öppet klimat, vågar ta beslut samt har ett proaktivt och positivt förhållningssätt till förändringar. Dessutom är du öppen och har ett trevligt och ödmjukt sätt gentemot medarbetare såväl som affärskontakter. Det är även viktigt att du har förståelse för vad som motiverar och engagerar människor för att uppnå företagets mål.
Vi arbetar aktivt för att skapa en arbetsplats som präglas av mångfald och inkludering.
Kontaktinformation
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Charlotta Bergh, rekryterande chef, 026-26 09 10
Välkommen med din ansökan senast 2016-04-19. Läs mer om Sandvik och ansök via www.sandvik.se/karriar, jobb-id: 341160.
För frågor angående rekryteringsprocessen kontakta HR Services, 020-26 14 44.
Ansvarig rekryterare
Irene Sveen
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryterande chef Mikael Schuisky
+46 70 254 19 70
Rekryterande chef Anders Pettersson
026-26 93 06
Rekryterande Chef Anders Öhlund
+4626-261747