OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Country Finance Sweden är landets centrala funktion för ekonomitjänster samt affärspartner för Sandviks verksamhet i Sverige. För att skapa en ekonomiavdelning där vi effektiviserar centrala ekonomiprocesser och stärker Sandviks affärsområden på global nivå fortsätter vi nu utvecklingen mot en mer enhetlig och strategisk organisation. Vi söker därför en engagerad och målmedveten Team Manager till Treasury Accounting som ingår i ett team om ca tio personer på Group Services, Country Finance med placering i Sandviken. Group Services arbetar med det övergripande ansvaret för hela kundreskontraflödet och bistår med expertiskunskap gällande dess transaktionella hantering. Utöver detta omfattas även ansvarsområden av betalningsprocesser, interna mellanhavanden och Factoring för de svenska bolagen inom koncernen.
Arbetsuppgifter
Som Team Manager leder du, och arbetar tillsammans med, ett team bestående av tre personer inom Treasury Accounting. Du arbetar aktivt och är drivande i Treasury-relaterade frågor för de svenska bolagen på nationell nivå, samt agerar koordinator för de närliggande frågor som berör området. I rollen som Team Manager kommer du att ha ett nära samarbete med övriga avdelningar inom Country Finance, Business Partners på de svenska bolagen, Sandvik Treasury samt våra externa partners. Du säkerställer att policys, förordningar och regleringar gällande Treasury-frågor följs på lokal nivå. Du ansvarar även för kassaflöden, administration, bankrelationer och likviditetsplanering. Du arbetar aktivt med att identifiera och hantera finansiella risker, inklusive valutarisker samt cash-pooling för samtliga bolag i Sverige. Som Team Manager kommer du att ha personalansvar för din grupp och direktrapportera till Local Treasurer/Group Service Manager på Country Finance.
Din profil
Vi söker dig med en för tjänsten relevant utbildning inom ekonomi med inriktning inom redovisning eller finans. Du har minst två till tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, alternativt en tidigare bakgrund som redovisningsekonom. Du har bred kunskap inom lokala föreskrifter, cash management samt om olika banksystem. Kunskap inom SAP, Movex eller större affärssystem är meriterande. Tjänsten förutsätter goda kunskaper i engelska och svenska, både i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som utmärks av att du är systematisk och självständigt arbetar fram rutiner, processer och arbetsstrukturer. Du är angelägen om att ditt arbete är väl genomtänkt och präglas av hög kvalité, samtidigt som du sporras av utmaningar. Vidare är du noggrann, strukturerad och bra på att leverera i tid, med en förmåga att hantera stressiga situationer som uppstår med kort varsel. Då arbetet innefattar mycket kontakt med leverantörer, kunder och övriga samarbetspartners värdesätter vi att du är en god lyssnare, bra på att nätverka och kommunicera. Som ledare är du bra på att planera, har en utpräglad ansvarskänsla samt följer upp processer tillsammans med ditt team. Dessutom är du öppen och har ett trevligt och ödmjukt sätt gentemot medarbetare, såväl som affärskontakter.
Vi arbetar aktivt för att skapa en arbetsplats som präglas av mångfald och inkludering.
Kontaktinformation
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Anette Holck, rekryterande chef, +46 (0)70 665 34 79
Välkommen med din ansökan senast 2015-06-22. Läs den fullständiga annonsen och ansök via www.sandvik.se/karriar, jobb-id: 339223.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryterande chef Mikael Schuisky
+46 70 254 19 70
Rekryterande chef Anders Pettersson
026-26 93 06
Rekryterande Chef Anders Öhlund
+4626-261747