Teamleader IT-Driftcentral

Teamleader IT-Driftcentral

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Teamleader för IT-Driftcentral erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Vi är i dag ca 500 personer på IT och vi kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer.

Om tjänsten
Enheten IT-Driftcentral tillhör avdelningen IT Infrastruktur och Drift och är del av IT-divisionen på Svenska kraftnät. Enheten består idag av 12 medarbetare som arbetar tätt tillsammans med övriga kontrollrummet samt övriga IT-förvaltningar. IT-Driftcentral behöver växa för att kunna hantera verksamhetens förändrade behov.

Som team lead för IT-Driftcentral tillhör du enheten som ansvarar för att övervaka Svenska kraftnäts IT-tjänster och säkerställa en hög driftsäkerhet 24/7. Enheten har också ett förvaltningsansvar för Svenska kraftnäts centrala observerbarhets- och monitoreringsplattformar.

I denna roll leder du ett team på 9 personer bestående av kompetenta, positiva och förändringsbenägna specialister som jobbar på plats 24/7. Du samarbetar nära de kollegor som ansvarar för andra områden inom avdelningen IT Infrastruktur och Drift. Du rapporterar till enhetschefen för IT-Driftcentral.

Ditt ansvarsområde omfattar första linjesupport IT-Driftcentral (24/7 systemövervakning på plats). Huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Leda leveransen för IT-Driftcentral genom att styra, planera och följa upp det dagliga arbetet.
• Utveckla och effektivisera IT-Driftcentral funktionen inom Svenska kraftnät.
• Optimera hanteringen av incidenter, requests samt problemärenden för IT-Driftcentral och andra intressenter.
• Driva automation och effektivisering inom IT-Driftcentral.
• Samverka med interna intressenter inom Svenska kraftnät.
• Delta i arbetet med att ta fram en strategi och roadmap för IT-Driftcentral.
• Eskalera incidenter, requests och problems som inte hanteras inom rätt tid.
• Informera på intranätet om nya funktioner, störningar och problem på Intranät.
• Ansvara för optimering av berörda IT-processer.
• Ansvara för utbildning.
• Tillsammans med processägare för berörda processer samt ansvariga för ServiceNows optimera process och verktygsstöd.
• Ansvarig för schemaläggning.
• Säkerställa och följa upp upprättade SLA/KPI:er.

 I rollen ingår många kontaktytor, framförallt internt, men även externt i form av leverantörskontakter med mera. Samtidigt som du jobbar med flera spännande förändringsarbeten för att öka övervakningsförmågan så arbetar du även med vårt ständiga fokus på IT-säkerhet.

Om dig
Du bemöter utmaningar med handlingskraft och brinner för strukturerat problemlösning och förbättringsarbete. För rollen söker vi en ansvarsfull person som är stabil och kan samordna och vara en god kommunikatör. Du gillar att ha kundkontakt, ge god service och trivs med att arbeta i team. Utöver detta är du nyfiken, hjälpsam, lyhörd, gillar att prata med människor och att dela med dig av dina kunskaper.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare ser vi att du har eftergymnasial examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har även:


• Minst 2 års erfarenhet av arbetsledning, till exempel i en roll som teamleader, projektledare, funktionsansvarig eller annan roll som har inneburit att leda ett team med medarbetare.
• Minst 2 års erfarenhet av arbete i 1:a eller 2:a linjens support av Windows och/eller Linux miljöer.
• Erfarenhet av att jobba i ärendehanteringssystem (ITSM).
• Erfarenhet av att arbeta med incident, request och problem processerna i IT Service Management.
• Erfarenhet av att arbeta med kravställning mot drift- eller utvecklingsteam.
• Erfarenhet av förbättringsarbete när det gäller incident, request och problem.
• God förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

 Vi ser det som meriterande om du har:


• Erfarenhet av monitorering och larmhantering.
• Arbetat i en 24/7 NOC/systemövervakningsfunktion.
• Kunskaper inom nätverk och kommunikation.
• Erfarenhet av Unix/Linux.
• Erfarenhet av agila arbetssätt.

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg /Stockholm
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Sista ansökningsdag är 4 oktober. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning.

 I denna rekrytering samarbetar vi med IDG Recruitment. Kontakta rekryteringskonsult Oscar Nordström, oscar.nordstrom@idg.se alternativt Maria Sahlén rekryterare hos Svenska kraftnät, 010-489 20 27, maria.sahlen2@svk.se om du har frågor. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.



Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 september 2024
  • Ansök senast: 4 oktober 2024

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Leda Alvesta kommuns utveckling mot framtidens IT-infrastruktur

Leda Alvesta kommuns utveckling mot framtidens IT-infrastruktur

20 december 2024

Gruppchef IT-drift

Gruppchef IT-drift

18 december 2024

12 december 2024