OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger aldrig mer än en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Här finns plats och tid att tänka nya tankar. Tid att vara tillsammans.
Socialförvaltningen söker teamledare till individ- och familjeomsorgens myndighetskontor med inriktning på område försörjningsstöd.
Socialförvaltningen är indelad i fem verksamheter: Individ- och familjeomsorg, Vård- och omsorg, Arbetsmarknad, Funktionshinder och Central administration.
Enheten för individ- och familjeomsorgen består av ett myndighetskontor och en öppenvårdsenhet, Stödcentrum. På myndighetskontoret arbetar bland annat socialsekreterare som handlägger ärenden rörande barn, unga, vuxen och familj samt försörjningsstöd. Myndighetskontoret har nyligen genomgått en organisationsöversyn och du kommer därför att vara en viktig del i att bidra till att utveckla organisationen och arbetet.
Vi söker nu en teamledare till myndighetskontoret med ansvarsområde för försörjningsstöd. Du brinner för socialt arbete och ser utveckling och förändring som något positivt och spännande. Du vet med dig att du har en mycket god förmåga att inspirera och leda personal i det dagliga arbetet.
Arbetsuppgifter
Teamledarens ansvar är att leda och fördela arbetet inom arbetsgruppen på försörjningsstöd. Ett stort fokus i rollen är att coacha, vägleda och entusiasmera medarbetare enskilt och i grupp. Du säkerställer en rättssäker handläggning och bidrar till god arbetsmiljö.
Samverkan är en stor del i ditt arbete och du deltar regelbundet i ledningsgruppen tillsammans med enhetscheferna och den andra teamledaren inom IFO. Du samarbetar också externt med olika myndigheter. Utöver detta ansvarar du för omvärldsbevakning inom området.
I rollen som teamledare har du ett nära samarbete med teamet och ledningsgruppen. I uppdraget ingår också att vägleda arbetsgruppen att nå gemensamma mål och skapa engagemang och delaktighet. Du bidrar även till verksamhetsutveckling och är inte rädd för att ta egna initiativ och fatta beslut.
Kvalifikationer
För att trivas i rollen som Teamledare måste du vara flexibel och ha lätt för att förhålla dig till förändrade omständigheter och ha en god organisatorisk och administrativ förmåga. Du är självständig i ditt arbete, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan lätt hitta nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Vi förutsätter att du är bra på att skapa och upprätthålla goda relationer och att du trivs med att samarbeta och samverka. Du är lugn och stabil i stressiga situationer.
Ett krav för denna tjänst är att du har en socionomexamen eller en annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt flerårig erfarenhet av att handlägga ekonomiskt bistånd enligt SoL.
Det är också en fördel om du har erfarenhet av att leda grupper. Du har god datavana och goda kunskaper om gällande lagstiftning. Eftersom ett stort fokus inom verksamheten är möten med andra människor och service, är det meriterande om du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat serviceinriktat. Det är en fördel om du har erfarenhet av målgruppen vuxna med beroendeproblematik och psykisk ohälsa.
Som Teamledare behöver du ha en god förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer. På ett ansvarsfullt och självgående sätt skapar du engagemang och får andra med dig samt driver arbetet framåt mot resultat. Det är viktigt att du är tydlig i din kommunikation och att du har en förmåga att kunna fatta beslut. Du kommer gärna med förslag och idéer som du tillsammans med din grupp arbetar vidare med för att omsätta i praktiken och på så sätt utvecklar arbetet. I denna roll behöver du vara bekväm med att tala inför en grupp samt ha en förmåga att ansvara för processer inom gruppen. Du behöver ha en beredskap att kunna bistå socialsekreterare i hantering av handläggningsärenden enligt SoL. Dina personliga egenskaper har stor betydelse för organisationens framgång och för att lyckas i rollen, krävs bland annat att du är lösningsfokuserad och har ett kreativt förhållningssätt. Du har helhetssyn och ett stort fokus på samverkan internt och externt.
Körkort
B-körkort krävs.
Arbetstid och omfattning
Heltid. Vikariat till och med maj 2015 och därefter kan tjänsten komma att övergå till en tillsvidareanställning. Tillträde snarast möjligt
Lön
Månadslön och individuell lönesättning tillämpas.
Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvård och rökfri arbetstid! Vid all rekrytering tillämpar vi vår likabehandlingsplan.
Kontaktperson
Enhetschef Åsa Påhls, 0589-870 36.
Facklig kontakt
Vision: Carl-Johan Victorin, 0589-870 83.
SSR: Clary Burman, 0589-871 50.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2014-08-10.
Ansöker gör du via extern webbplats: www.hrsupporten.se/arboga.php refnr 725/14.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss all kontakt från annonserings- och bemanningsföretag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Åsa Påhls
0589-870 36
HR-specialist Carola Lilja
0589-871 24
Vision Carl Johan Victorin
0589-87083
SSR Clary Burman
0589-871 50
Enhetschef Seid Dujsic
0589-876 16
Bitr rektor Malin Sigmundsson
0589-873 19, 07
Rektor Per Gamalielsson
0589-873 10
Ordförande lärarförbundet Sylvia Bergström-Sparv
0589-873 88
LR Birgitha Algefors
0589-872 70
Rektor Lena Österlund
0589-872 99