OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
AOV:2015:95
Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen.
Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Arbetsuppgifter
Som teamledare för ekonomiskt bistånd unga, och vårt administrativa team kommer du att arbeta med två team. Team unga handlägger löpande försörjningsstöd för medborgare upp till 25 år och i detta team arbetar 5 socialsekreterare. I det andra teamet arbetar assistenter, socialassistenter och kravhandläggare. Detta team består av totalt 13 medarbetare och de arbetar med handläggning av våra kravärenden, vår förenklade försörjningsstödshandläggning förmedlingskonton samt vår dödsbohandläggning. Du kommer att arbeta direkt under enhetschefen i denna enhet.
I din roll är du arbetsgivarerepresentant och kommer bland annat bistå enhetschefen vid medarbetar- och lönesamtal. Även ansvar för att fördela arbetsuppgifter och ärenden samt arbetsleda/handleda medarbetare i enskilda ärenden ingår. Beslut i enskilda ärenden enligt delegationsordning ingår i dina uppgifter.
Du har expertkunskap och specialistkunskap inom ansvarsområdet samt inom relevant lagstiftning. Det är självklart att du håller dig uppdaterad i de lagar och riktlinjer som styr verksamheten. Vidare är du garant för att rutiner och rättssäkerhet upprätthålls.
Arbetet bedrivs med fokus på både mål och medborgare. Du deltar i det löpande förbättringsarbetet och i metodutveckling. I rollen ingår även arbete med att utveckla en samsyn i handläggning och att aktivt delta i arbetet med utveckling av rutiner gällande handläggningen av försörjningsstöd.
Kvalifikation
Du ska ha socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Arbetet kräver minst 5 års aktuell erfarenhet av arbete inom socialtjänsten/försörjningsstöd. Den dokumentation och kommunikation som ingår i arbetet kräver god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt god datorvana.
Har du någon ledarskapsutbildning samt ledarerfarenhet är det meriterande. Även B-körkort är meriterande.
Du är en organisatör och god handledare som har pedagogisk förmåga och kan driva flera processer parallellt. Vidare är du ödmjuk, har god självkännedom, handlingsförmåga och är tillitsfull. Du är en strukturerad lagspelare med god kommunikations- och samarbetsförmåga. Din förmåga att leda och motivera medarbetare att nå gemensamma mål krävs i arbetet. Även din förmåga att samverka och utveckla gemensamma riktlinjer i samförstånd är en egenskap vi lägger stor vikt vid i denna tjänst.
Anställningsvillkor
Tillsvidare, 100% med tillträde enligt överenskommelse.
För mer information, ta kontakt med
Ann-Christin Bjerrehus, Verksamhetschef, 044-13 62 91
Annelie Fröjd, Enhetschef, 044-13 20 48
Maria Sjöberg Olsrup, Enhetschef, 044-13 69 81 eller 044-13 55 58.
Carina Sickeldal, Vision, 044?13 48 83
Andreas Jeppsson, SSR, 044?13 53 84
Sista ansökningsdatum
2015-09-06
Övrigt
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Kristianstads kommun rökfri arbetstid.
Är du intresserad
Välkommen med din ansökan nedan via extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, kontakta handläggare Jenny-Ann Östergren på 044-13 21 48.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21