OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Socialtjänsten har ett stort och utökat ansvar för de barn som placeras utanför hemmet. Handläggarna inom familjehemsvården har ett ansvar för att följa upp de placerade barnens situation och familjehemmets förutsättningar att möta behoven, samt vid behov göra nödvändiga förändringar.
Vi söker dig med kunskap om aktuell lagstiftning och allmänna råd och för att kunna vägleda handläggarna på rätt sätt. Huvuduppdraget som teamledare är att stödja och ärendehandleda handläggarna, så att rätt åtgärder vidtas och att handläggningen sker på ett sådant sätt att barnen blir delaktiga och lyssnade på.
Som teamledare säkerställer att alla beslut fattas med utgångspunkt i barnets bästa och att de är väl grundade i beslutsunderlag. Du ansvarar du för åtta handläggare och har ett nära samarbete med teamledarkollegan i familjehemsteamet.
Nyfiken? Läs mer och vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som teamledare för barnsekreterarna i familjehemsvården ansvarar du för att fördela ärenden till handläggarna samt för att fatta beslut i enskilda ärenden enligt gällande delegationsordning. Rollen som teamledare innefattar även arbetsledning och handledning i enskilda ärenden.
Teamledaren ansvarar även för föredragning av ärenden i FR/KR-förhandlingar samt överföring av bistånd genom verksamhetssystemet Lifecare. I befattningen förväntas du ha stor kunskap inom ansvarsområdet, relevant lagstiftning samt vara garant för att rutiner och rättssäkerhet upprätthålls.
Du är i din roll arbetsgivarrepresentant och kommer bland annat bistå enhetschefen vid medarbetar- och lönesamtal. Du kommer även delta i enhetens ledningsgrupp samt i metodutveckling inom enheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med ett coachande förhållningssätt och som kan leda och motivera medarbetare att nå gemensamma mål. Vidare har du handlingsförmåga vilket innebär att du kan besluta och initiera handling samt planera ditt arbete väl då arbetet ofta innebär att driva flera processer parallellt. Tjänsten ställer även krav på att du har en god kommunikations- och samarbetsförmåga.
Du har socionomexamen och utbildning i BBiC. Det är meriterande om du även har genomgått ledarutbildning samt Signs of safety. Vi vill att du har minst tre års erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövande arbete med barn och unga och kunskap om aktuell lagstiftning och allmänna råd. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av familjehemsvård och ledarerfarenhet. Du som söker till oss har B-körkort för att enkelt ta dig runt i vår kommun vid behov.
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.