OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger aldrig mer än en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Här finns plats och tid att tänka nya tankar. Tid att vara tillsammans.
Socialförvaltningen söker teamledare till individ- och familjeomsorgens myndighetskontor med inriktning på område barn och familj samt vuxna.
Socialförvaltningen är indelad i fem verksamheter: Individ- och familjeomsorg, Vård- och omsorg, Arbetsmarknad, Funktionshinder och Central administration.
Enheten för individ- och familjeomsorgen består av ett myndighetskontor och en öppenvårdsenhet, Stödcentrum. På myndighetskontoret arbetar bland annat socialsekreterare som handlägger ärenden rörande barn, unga, vuxen och familj samt försörjningsstöd. Myndighetskontoret har nyligen genomgått en organisationsöversyn och du kommer därför att vara en viktig del i att bidra till att utveckla organisationen och arbetet.
Vid Stödcentrum, arbetar behandlande team kring riktade målgrupper med en evidensbaserad grund. Målgrupperna är barn, ungdomar och deras familjer samt vuxna med beroende/missbruksproblematik samt personer med psykiska funktionsnedsättningar.
Vi söker nu en teamledare till myndighetskontoret med ansvarsområde för barn och familj samt vuxen. Du brinner för socialt arbete och ser utveckling och förändring som något positivt och spännande. Du vet med dig att du har en mycket god förmåga att inspirera och leda personal i det dagliga arbetet.
Inom arbetsgruppen barn och familj arbetar idag utredande socialsekreterare med målgruppen barn och familj inom åldersspannet 0-20 år. I arbetsuppgifterna ingår allt förekommande utredningsarbete enligt gällande lagstiftning. Inom arbetsgruppen barn och familj handläggs även familjerättsärenden. I arbetslaget finns även barnföljare som har uppföljningsansvaret för placerade barn och ungdomar.
I området vuxen arbetar socialsekreterare med ansvarsområdet vuxen enligt SoL och LVM. I arbetsområdet ingår även socialpsykiatri. Inom enheten finns en mottagningsfunktion som är första vägen in till ovanstående arbetsområden inom myndigheten.
Arbetsuppgifter
Teamledare är direkt underställd enhetschefen som har personal-, budget-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar. Som teamledare förväntas du;
- Leda och fördela det dagliga arbetet.
- Fatta beslut enligt rådande delegationsordning inom verksamheten.
- Coacha och vägleda medarbetare enskilt och i grupp.
- Verka för en god rättssäkerhet.
- Bidra till god arbetsmiljö och arbetsglädje.
- Bidra till god kommunikation i organisationen.
- Säkerställa god kvalité och effektivt resursutnyttjande, det vill säga att följa verksamhetens uppdrag och resultat genom leverans av månatlig statistik, vara en del av att skapa en evidensbaserad praktik.
- Säkerställa flödet (brukarens väg genom utredning/insatser) enligt processkarta och rutiner.
- Säkerställa samarbetet (ha helhetssyn och fokus på samverkan) internt och externt.
- Hålla dig underrättad om förändringar i omvärlden som nya lagar, kunskapsutveckling med mera.
- Arbeta för brukarinflytande och brukarmedverkan.
- Driva utvecklingsarbetet.
- Föredra ärenden inför arbetsutskottet tillsammans med enhetschef.
- Kunna företräda nämnden i Förvaltnings- och kammarrätt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård samt området vuxen. Meriterande är att ha haft en ledande roll i någon form inom socialtjänstens myndighetsområde. Du är väl förtrogen med BBIC som utredningsmetod och vi ser gärna att du har vidareutbildning inom området. Vi vill också att du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och har gedigen erfarenhet av samarbete och samverkan med exempelvis öppenvård, externvård, skola, landsting och rättsväsendet.
För att lyckas med uppdraget är dina personliga egenskaper av stor betydelse. Som person ska du vara trygg, stabil och kontrollerad i stressituationer, engagerad, kunna anpassa dig till ändrade omständigheter, ha en språklig analytisk förmåga och kommunicera på ett tydligt sätt samt ha mycket god samarbetsförmåga. Du ska klara av att leda arbetsgrupperna att nå gemensamma mål, ansvara för samordning samt skapa engagemang och delaktighet. Du bör vara skicklig på att planera och prioritera och kunna fungera som sakkunnig inom arbetsområdet. Du ser givetvis dig själv som en förebild inför medarbetare och arbetsgivare.
Körkort
B-körkort krävs.
Arbetstid och omfattning
Heltid. Arbete kan komma att ske utanför ?kontorstid?. Tillträde den 1 januari 2014 eller enligt överenskommelse.
Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvård och rökfri arbetstid! Vid all rekrytering tillämpar vi vår likabehandlingsplan.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2013-10-29
Urval sker fortlöpande under ansökningstiden!
Ansöker gör du via extern webbplats: www.hrsupporten.se/arboga.php refnr 716/13.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss all kontakt från annonserings- och bemanningsföretag i rekryteringen!
Körkort klass -B---.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Åsa Påhls
0589-870 36
HR-specialist Carola Lilja
0589-871 24
Vision Carl Johan Victorin
0589-87083
SSR Clary Burman
0589-871 50
Enhetschef Seid Dujsic
0589-876 16
Bitr rektor Malin Sigmundsson
0589-873 19, 07
Rektor Per Gamalielsson
0589-873 10
Ordförande lärarförbundet Sylvia Bergström-Sparv
0589-873 88
LR Birgitha Algefors
0589-872 70
Rektor Lena Österlund
0589-872 99