Teamledare inom beroende och socialpsykiatri

Teamledare inom beroende och socialpsykiatri

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen

Vi på myndighetsenheten vuxen och LSS är stolta över att göra skillnad.

Hos oss finner du engagerade och skickliga medarbetare med bred kompetens och erfarenhet av våra målgrupper. Vi är ett flexibelt team som är måna om att hjälpas åt för att nå målen inom enheten. Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott socialt stöd mellan enhetschef och medarbetare. Vi erbjuder även friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.

Vår enhet har nyligen genomgått en omorganisation där vi nu handlägger ärenden inom socialpsykiatri, beroende och LSS. Här kommer du att ingå i ett team bestående av 11 kollegor med olika roller och ansvar där vi arbetar utifrån organisationens värdegrund baserat på tillit, samarbete och lärande i syfte att kontinuerligt utvecklas i våra yrkesroller och för att utveckla verksamheten framåt.

 

Dina arbetsuppgifter

Som Teamledare arbetar du primärt tillsammans med våra socialsekreterare som handlägger ärenden inom beroende och socialpsykiatri där en stor del av dina arbetsuppgifter består i att coacha och handleda kollegor samt stötta upp och kvalitetssäkra våra handläggningsprocesser inom SoL.

Som Teamledare har du en nyckelroll gällande att stötta Enhetschef i det systematiska kvalitetsarbetet. Det kan exempelvis handla om uppgifter som att vara behjälplig med frågor om statistik, underlag till budgetarbete, internkontroller, att se över utvecklingsområden, planering av verksamheten och introduktion av nya kollegor.  Man kan också fungera som superanvändare i verksamhetssystemen. Du har också en viktig roll i samverkan med interna och externa samverkanspartners. Teamledaren förväntas även handlägga egna ärenden och särskilt stötta upp kring mer komplicerade ärenden som exempelvis LVM eller placeringar.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. God kunskap om lagstiftning och erfarenhet av myndighetsutövning med målgruppen inom beroende och socialpsykiatri är ett krav. Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift. Du har goda ledaregenskaper och är trygg i kritiska processer som exempelvis LVM. Utbildning inom ex ASI och MI är meriterade och även erfarenhet av verksamhetssystemen Treserva.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förutsätter att du har ett professionellt förhållningssätt och utmärkt samarbetsförmåga där du kontinuerligt bidrar till en god arbetsmiljö. Du är självständig, stresstålig och systematisk i ditt arbetssätt och kan söka relevant information och organisera ditt arbete utifrån verksamhetens mål. Du är positiv och lösningsfokuserad med ett helhetsperspektiv där kommunmedborgaren alltid är i fokus.  

 

Om Håbo kommun


Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 22 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.

Vi är ca 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.

Sammanfattning

Liknande jobb


15 november 2024

1:e socialsekreterare till Individ och Familjeenheten

14 november 2024

Förste socialsekreterare vuxen i Gullspångs kommun

Förste socialsekreterare vuxen i Gullspångs kommun

11 november 2024

11 november 2024