OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba i en komplex miljö där ditt driv och engagemang kan göra nytta på riktigt? Skatteverket har en samhällsbärande funktion och din roll på Servicedesk är viktig.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Nu söker vi dig som vill arbeta som Teamledare i en samhällsviktig verksamhet, med höga krav på både tillgänglighet, säkerhet och kvalitet.
Servicedesk tillhandahåller en första kontaktyta mot slutanvändare och medborgare. Teamet gör en grundläggande felsökning vid incidenter och hanterar enklare beställningar, samt ger teknisk support till medborgare och Superusers. Teamet ansvarar även för IT-avdelningens Kunskapsdatabas och har en Backoffice som sprider ”best practice” inom teamet och fungerar som stöd i tekniska frågor samt m.h.a Teamledare driver förbättringsarbeten.
I rollen som Teamledare för Servicedesk ansvarar du för att stötta och leda ditt team i deras arbete att ge god support till användarna. Då du kommer ha en nyckelroll i teamet kommer vi lägga stor vikt på dina personliga egenskaper.
Du ansvarar b.la för:
- Den dagliga arbetsledningen av teamet, inkl schemaläggning, tidhållning, hantering av sjukfrånvaro
- Tillsammans med Backoffice analysera trender och driva förbättringsarbete för att bl.a öka kvalitet och lösningsgrad
- Du planerar och strukturerar arbetet samt coachar och motiverar teamet
- Implementera mätvärden som stöd för kontinuerligt förbättringsarbete
- Genomföra uppföljning av prestation och individuell coachning med medarbetare inom Servicedesk och Backoffice
- Samarbete med övriga Teamledare för säkra gemensam tjänsteproduktion.
Du tillhör produktion inom enheten gemensam IT-service på IT-avdelningen (GITS), med placering i Sundbyberg. På vår sektion är vi ungefär 40 kollegor. Du är anställd på Skatteverket, men jobbar med samtliga myndigheter som ingår i vårt ansvar.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- Vara serviceminded och kommunikativ
- Ha ett coachande förhållningssätt
- Ha goda ledaregenskaper samt förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer
- Ha förmåga att fånga det reella verksamhetsbehovet och översätta det till rätt lösning
- Kunna tänka innovativt samt tänka utanför ramarna för att skapa mervärde för våra kunder
- Ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
- Kunna analysera informationsflöden, se samband och avgränsa.
Du ska även ha:
- Tidigare arbetslivserfarenhet från en ledande roll inom IT/teknik
- Dokumenterad genomförd ledarskapsutbildning
- Goda kunskaper av Microsoft-Office produkter
- Kunskap om IT-miljöer
- Kunskap inom ITIL, IT4IT samt Agilt arbetssätt.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av att avrapportera mot avstämda SLA/OLA:er.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.