OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.
Om verksamheten
Barn- och Familjeenheten 2 tillhör verksamhetsområdet Familjestöd inom Arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Utifrån att enheten har vuxit är vi sedan 2021 två utredningsenheter där Barn- och Familjeenheten 2 är den ena enheten och Barn- och Familjeenheten 1 är den andra. Barn- och Familjeenheten 2 består av 18 socialsekreterare och 2 teamledare, 1 pool-teamledare samt två socialadministratörer. Barn- och Familjeenheten 1 består av 14 socialsekreterare och två teamledare samt Mottagningsgruppen. Arbetsuppgifterna för de fem teamen innefattar att arbeta med utredning och uppföljning av insatser, mottagningsgruppen tar emot anmälningar och ansökningar samt inleder utredning vid behov. Vi samarbetar nära i de två enheterna och arbetar gemensamt i våra ärenden över enheterna. Staden har väl utvecklade hemmaplansinsatser som arbetar med förändringsarbete. Vi är positiva och engagerade medarbetare som tillsammans arbetar för att utföra ett rättssäkert socialt arbete med hög kvalitet. Enheten arbetar medvetet med ett inkluderande förhållningssätt och bemötande och är HBTQ+-certifierad. Vi har också ett starkt fokus på barns delaktighet i kontakten med oss.
En av enhetens teamledare har efter lång och trogen tjänst bestämt sig för att gå vidare mot nya äventyr. Vi söker därför dig som tillsammans med de andra teamledarna leder och fördelar det dagliga arbetet och ger socialsekreterarna metodstöd i ärenden. Du kommer att tillhöra Barn och familjeenheten 2.
Dina arbetsuppgifter
Barn och familjeenheternas huvudsakliga arbetsuppgifter är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn och ungdomar 0-18 år, deras familjer och nätverk. Som teamledare är din huvudsakliga arbetsuppgift att leda och fördela nya ärenden, arbetshandleda och stötta socialsekreterare i det dagliga arbetet, ha koll på ärendetyngd/mängd, ansvara för fungerande rutiner och metoder i myndighetsutövningen, fatta beslut enligt delegationsordning, ansvara för enhetens ärendedragningar inför utskottet, föra nämndens talan inför förvaltningsdomstol, att tillsammans med enhetschefen kontinuerligt utveckla arbetsmetoderna inom enheten och med de externa samarbetspartnerna samt omvärldsbevaka gällande lagar och riktlinjer för myndighetsutövning. Du kommer ha tätt samarbete med de övriga teamledarna samt enhetschef. Socialsekreterarna är uppdelade i team med varsin teamledare.
Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem. Vi erbjuder introduktion, goda möjligheter till fortbildning inom arbetsområdet, processhandledning och trevlig arbetsgemenskap.
Kvalifikationer
Du ska vara socionom eller socialpedagog, med flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården samt ha goda kunskaper gällande BBIC. Du har goda kunskaper i barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för barn som far illa. Du har också en vilja att bidra med nytänkande och metodutveckling. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbetsledning inom området.
Personliga egenskaper
Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person, med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Viktiga egenskaper är god samarbetsförmåga, stresstålighet och förmåga att arbeta självständigt.
Vi ser det som viktigt att du är initiativrik, flexibel, och lösningsfokuserad men också att du känner dig trygg i att arbetsleda och fatta beslut och att företräda arbetsgruppen i olika sammanhang. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt att uttrycka dig väl i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Anställningsinformation
Tillsvidare 100% med tillträde enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer ske löpande under rekryteringsperioden.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!
Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.
Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Dahl
+46 070-5597289
Martin Engman
0520-49 60 56, 070-202 54 49
Inger Thonander
0520-496510, 0703598447
Kerstin Olofsson
Djeno Mahic
Tina Tenggren
+46 0701642460
Thomas Johansson
Henrik Stålheim
0520-497491, 0706-888191
Bernt Ljungquist
0520-49 79 30, 070-205 15 27
Johansson Britt-Inger