OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning och vill ta nästa steg i din karriär? Har du ett intresse för ledarskap, och vill få möjlighet att utveckla verksamheten och vara ett stöd till kollegor? Sök tjänsten som teamledare till biståndskontoret - läs mer om tjänsten nedan!
Biståndskontorets huvuduppgift är att utifrån individens behov utreda och bedöma ärenden som avser bistånd enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Våra biståndshandläggare är fördelade på tre olika enheter, varav en av enheterna är en mottagningsenhet. Inom enheterna utreder vi och bedömer insatser inom till exempel hemtjänst, särskilt boende och socialpsykiatri. Vi har kontor centralt i Eskilstuna med närhet till resecentrum.
ARBETSUPPGIFTER
Som teamledare ansvarar du för det dagliga operativa ledningsarbetet på en enhet som består av ungefär 18 biståndshandläggare, samt två teamledare. Du kommer att tillhöra en enhet som handlägger ärenden inom LSS och socialpsykiatri, och din främsta inriktning kommer vara mot handläggning inom SoL-ärenden.
Du får också ett helhetsansvar i verksamheten och samverkar inom biståndskontoret där behov finns.
Arbetsuppgifter som ingår i rollen:
• Fördela arbetet och stödja, instruera samt inspirera medarbetare i den dagliga verksamheten där viktiga biståndsärenden utreds och beslutas.
• Delta i utvecklingsarbetet och i nära samarbete med övriga fyra teamledare arbeta för god samverkan både inom och mellan förvaltningar.
Du ingår i enhetens ledningsgrupp tillsammans med enhetschef och övriga teamledare, där ni samarbetar, sätter upp mål, har strategifokus samt strävar efter bästa möjliga effektivitet och kvalitet i verksamheten. Till exempel kan du som teamledare vara med och påverka i utvecklingsfrågor som rör dokumentation, att skapa strukturer i arbetssätt samt digitalisering. Vi har ett ständigt utvecklingsarbete med fokus på rättssäker myndighetsutövning.
I rollen ingår även kontakter med de närmaste samarbetspartnerna inom Vård- och omsorgsförvaltningens utförarverksamhet och andra förvaltningar, samt ytterligare samverkan med externa samarbetspartners.
KVALIFIKATIONER
För det här uppdraget söker vi dig som uppfyller nedanstående krav:
• Avslutad socionomutbildning eller annan utbildning (minimum 180 hp) som bedöms likvärdig. Exempelvis beteendevetarutbildning samt att du läst relevant juridik (15hp inom till exempel förvaltningsrätt, socialrätt, offentlig rätt).
• Minst två års erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och/eller LSS.
• Eftersom vi ibland gör hembesök behöver du ha B-körkort och körvana samt möjlighet att kunna cykla vid kortare sträckor.
• Har god förmåga att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift.
• Vana av att använda IT i ditt vardagliga arbete.
Det är meriterande om du har något av följande:
• Erfarenhet av att leda grupper och individer, som vi bedömer relevant för tjänsten.
• Kunskaper i VIVA.
• Kunskaper i ICF (ett bedömningsinstrument).
• Erfarenhet av rättsliga processer, så som muntliga förhandlingar.
• Flerspråkighet.
Vid anställning krävs uppvisande av ett utdrag ur belastningsregistret.
Dina personliga egenskaper är viktiga och vi söker dig som tror gott om och gärna lyssnar på andra samt tycker om att samarbeta. Vi vill också att du är trygg i dig själv och kan agera oberoende av andras stöd. Du har en förmåga att gå utanför ramarna när så behövs, och har samtidigt en coachande och strukturerad ledarstil. Du är en tillgänglig teamledare som vill bidra med din kompetens.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag.
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.