Teamledare till mottag/navigatorcenter

Teamledare till mottag/navigatorcenter

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du arbetar i?  

Nu söker vi en teamledare till mottag/navigatorcenter 

Navigatorcenter tillhör förvaltningen arbete, kompetens och välfärd. Förvaltningen består av navigatorcenter samt tre processer; Trygga barn i trygga familjer, Egen försörjning samt Ett tryggt och hälsosamt liv.   

Vi har utvecklats mot en processtyrd organisation med ett processorienterat arbetssätt. Med vårt arbetssätt vill vi på allvar sätta individens behov i centrum och utforma stöd och insatser utifrån dessa behov, för att individen så snabbt som möjligt ska nå målet om ett självständigt liv och egen försörjning. Att arbeta över gränserna såväl internt som externt ser vi som en självklarhet och vi vill att förvaltningen ska vara en arbetsplats som genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet.  

Navigatorcenter är förvaltningens första instans och ansiktet utåt. Allt mottagande och nybesök hanteras här.  Våra socialsekreterare har god och bred kompetens för att bedöma alla typer av ärenden som inkommer. Socialsekreterarna tar emot anmälningar och ansökningar gällande barn och unga samt vuxna och fattar beslut om att inleda eller ej inleda utredning. Navigatorcenter tar även emot nybesök gällande ansökan om ekonomiskt bistånd och fattar beslut om detta.  

Från och med första november i år gick navigatorcenter in i en ny organisation vilket innebär att enheten ska bestå av en teamledare på 50% samt 9,5 socialsekreterare, en budget- och skuldrådgivare, en alkoholhandläggare samt två vägledare som ansvarar för receptionen. Arbetsgruppen kommer att bestå av 15 medarbetare totalt.  

Till stöd för förvaltningen och dess ledning finns en stab bestående av stabschef, nämndsekreterare, utvecklingsledare, projektledare samt SAS (socialt ansvarig samordnare).

ARBETSUPPGIFTER
Som teamleder på Navigatorcenter är du 50% teamledare och 50% socialsekreterare. Detta innebär att du utöver att leda och fördela det dagliga arbetet också kommer verka som socialsekreterare inom samtliga myndighetsområden. 

I din roll som teamledare är du direkt underställd enhetschefen och har ansvar för enhetens dagliga drift. Du ansvarar för exempelvis ärendehandledning och ärendesamråd för enheten. Du kommer fatta beslut enligt gällande delegationsordning och teamledaren företräder nämnden i domstol.   

Du ska vara väl insatt i verksamhetens mål samt säkerställa att verksamheten uppnår uppsatta mål. Du ansvarar för utveckling av enhetens rutiner och riktlinjer och tills viss del för introduktionen av nyanställda. Du kommer att sammanställa underlag gällande olika frågor till enhetschef och arbeta med utvecklingsfrågor tillsammans med enhetschef och utvecklingsledare.  

Du som teamledare kommer att ha en mycket viktig roll i det förändringsarbete som Navigatorcenter genomgår i syfte att uppnå förvaltningens mål. Du kommer vara med och ta fram nya arbetssätt men också vara drivande i den omställning som socialtjänsten står inför. En viktig del i detta är att kommer arbeta med att utveckla samverkan gentemot interna- och externa parter.

KVALIFIKATIONER
Du som vill bli vår nya kollega har socionomexamen samt minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och att handlägga enligt såväl SoL, LVU som LVM.  

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att leda och fördela det dagliga arbetet och/eller har utbildning inom ledarskap.  

Som teamledare arbetar du med komplexa frågor, du behöver vara lösningsfokuserad och se möjligheter i stället för hinder. I ditt arbete styrs du av nämndens mål i prioriteringar och planering och behöver se till verksamhetens bästa i agerande och beslut.  

Rollen kräver att du är lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer och kan behålla ditt fokus. Samtidigt behöver du vara flexibel och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt. För att du ska passa för arbetet är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt och effektivt. Du har god förmåga till struktur och ordning samt är ansvarstagande. Det är viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen. 

Vi söker dig som ser fördelarna med ett närvarande ledarskap, som speglar Kristinehamn kommuns Ledar- och medarbetarpolicy (trygghet, tydlighet och tillgänglighet). Vidare så behöver du ha en god digital förmåga samt uttrycka dig väl i tal och skrift. 

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och mognad. 

B-körkort är ett krav för tjänsten.

ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

21 november 2024

21 november 2024