Teamledare till socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut.
Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära.

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se


Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.
Inom socialtjänsten i Lekeberg har vi två team med inriktning barn- och familj samt vuxen, båda organiserade under socialförvaltningen och sammanlagt är vi 17 medarbetare. Inom individ- och familjeomsorgen strävar vi efter en helhetssyn på hela människan. Vi fokuserar på förebyggande insatser med nära samverkan mellan individ, familj och dess nätverk. Intern och extern samverkan är naturliga inslag i vardagsarbetet, samt deltagande i ett aktivt utvecklingsarbete av verksamheten.
Då vår nuvarande teamledare inom barn- och familj valt att gå vidare mot nya utmaningar söker vi nu dig som är intresserad av att ta över stafettpinnen och fortsätta utvecklingsarbetet inom gruppen.
Som teamledare har du ett utvecklande, varierat och ansvarsfullt arbete. Det finns stora möjligheter för dig att påverka din arbetsdag och att vara delaktig i förändrings- och förbättringsarbetet som pågår.
Du erbjuds även:

• regelbunden professionell handledning
• möjlighet till kompetensutveckling
• friskvårdsersättning
• semesterväxling
• flexibel arbetstid.


ARBETSUPPGIFTER
Som teamledare är ditt uppdrag att underlätta och stödja individ- och familjeomsorgen att utvecklas mot en effektiv, kvalitativ och rättssäker verksamhet med en tydlig styrning och uppföljning. Vidare att tydliggöra krav på en god struktur, tydligt ansvar och rutiner för samverkan samt bidra till en stödjande organisation för medarbetarna.
Du kommer att vara enhetschefens närmaste handläggare och vid brådskande ärenden ställföreträdare och utgöra en länk mellan enhetschef och handläggare.
I ditt uppdrag ingår att vara ett socialt stöd för medarbetare i deras profession och arbetsmiljö samt ett dagligt stöd i handläggning.
Du kommer att ta emot ärenden och samla, fördela och följa upp ärenden samt hålla i gruppmöten/samråd. Vidare kommer du att vara behjälplig i statistikinsamling och att vara föredragande för socialnämndens arbetsutskott.
I dina arbetsuppgifter ingår också omvärldsbevakning och att bevaka ny och ändrad lagstiftning samt initiera och leda kvalitetsledningsarbete.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att:
• arbeta för att utveckla enhetens arbete och bidra till att höja kvaliteten i verksamheten
• fördela ärenden/arbetsuppgifter till handläggarna
• ge råd och stöd till handläggarna
• säkerställa att öppenvården arbetar i enlighet med de arbetsuppgifter som är ålagda öppenvårdsenheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• socionomexamen
• B-körkort och kan köra bil
• god kommunikationsförmåga i svenska språket, både tal och skrift
• god kunskap om lagstiftning inom aktuellt område.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av ledarskap inom området
• vana av att arbeta i verksamhetsspecifika dataprogram
• erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänsten
• erfarenhet av praktiskt arbete med BBIC samt Signs of Safety.
I din roll krävs att du har en god förmåga att skapa struktur. Du gillar att samarbeta likväl som att arbeta självständigt och har inga problem med att ta egna initiativ. Du har en bra helhetssyn och har förmåga att skapa ett sammanhang utifrån delarna. Arbetet kräver också en flexibilitet och en förmåga att hantera oförutsedda situationer.
Som person är du lugn, stabil och förtroendeingivande med en förmåga att skapa och behålla goda relationer. Vi tror att du är lyhörd och tydlig i din kommunikation.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

21 november 2024

21 november 2024