OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en organisation som vill förbättra uppväxtvillkoren för barn? Vill du vara en del av att utveckla vårt arbete att ge barn ordets makt och en arena på för fler barn? Har du ett brinnande intresse för Orten?
Läsfrämjarinstitutet verkar för social hållbarhet och social mobilitet genom sin öppna läs-, litteratur- och kulturverksamhet. Målgruppen är barn och deras vuxna, i första hand boende i socioekonomiskt utsatta/(berövade) områden.
Läsfrämjarinstitutet är en icke-vinstdrivande organisation och har funnits sedan 2015 (tidigare Läsa för integration). Vi finns på 5 orter i Järva och Södertälje. Läsfrämjarinstitutet driver Läslandet, tillhandahåller fortbildning inom LFI-metoden och samverkar med fler aktörer för att skapa hållbara städer.
LFI driver Läslandet som barn kommer till med sina medföljande vuxna. Vår verksamhet ska förstås som en social, kulturell och pedagogisk verksamhet där alla delarna bidrar till att uppnå vår vision som är ”Alla barn ska ha ordets makt och en arena att agera på.”
Vår metod är 4-dimensionell högläsning, som består av 1) boken 2) berättarrösten 3) improvisationsteater 4) barnens medskapande
Genomgående i all verksamhet och mötet med deltagaren är vårt uppdrag att rusta och stärka individen för språkutveckling, identitet och demokrativerktyg. Detta uppnås genom medskapande, empowerment och representation.
Om uppdraget
Du ingår i ett team som arbetar med att bygga kulturellt kapital hos barn i deras mest formativa ålder.
Du kommer tillsammans med kollegor som består av skådespelare, dramaturg/teaterpedagog, bibliotekspedagog m fl planera och genomföra aktiviteter med 4-dimensionell högläsning och skapande workshops för
barnfamiljer i Läslandets öppna verksamhet
ungdomar i Läslandets öppna verksamhet
i skola, förskola och fritidsgårdar
Du som söker ska:
Dela LFI:s vision och värdegrund.
Tycka om att spela interaktiv teater för barn, med barn.
Arbeta utifrån en empowerment-ansats som innebär bland annat uppvärdera deltagarens kunskaper och erfarenheter som något värdefullt.
Vara en positiv förebild för barn.
Ha ett öppet sinne och vara beredd att lära nytt samt dela med dig av dina kunskaper.
Personliga egenskaper:
Flexibel – du ska ha förmåga att växla mellan att se helheten och hitta lösningar.
Trivas bra i öppen verksamhet – dvs vara beredd på att varje dag kan se olika ut.
Trivas i att arbeta i grupp då genomförande av verksamheten bygger på gemensamt arbete och stark laganda.
Meriterande att ha erfarenhet/kunskap andra konstformer såsom musik, konst och dans.
Formella kompetenser och förmågor:
Teater/drama pedagog.
Förmå göra en kritisk maktanalys.
Målgruppskännedom och förankring lokalt.
Anställningsform: Timanställning med möjlighet för visstidsanställning.
Tillträde: Omgående (enligt överenskommelse).
Placering: I huvudsak Rinkeby, Tensta, Husby, Södertälje.