OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Din roll
Vill du bli del av en grupp som arbetar kundnära och hela tiden får en bra bild av hur våra kunder upplever vårat flygplanssystem och hur det opereras i fält, då passa denna tjänst dig.
Som kundsupportingenjör hos oss kommer du att svara för tekniska frågor till brukaren av Gripensystemet genom fältserviceverksamhet och på ett hemmakontor med placering på Saab i Tannefors, Linköping. Du kommer ge råd, stöd och anvisningar beträffande drift, felsökning och underhåll av Gripensystemet till våra brukare i Sverige, Ungern, Tjeckien, Thailand samt Sydafrika.
Du arbetar både självständigt med inkommande uppdrag och genom samarbete inom supportgruppen och tar hjälp internt av bland annat underhållsingenjörer, systemingenjörer och chefsingenjörer för att lösa tekniska problem. Uppdragen varierar i komplexitet. Allt från att du kan svara kunden direkt till att du behöver ta hjälp internt och du lämnar det vidare internt för någon form av teknisk utredning. Du är ansvarig för alla dina ärenden från start till mål och det är viktigt att du håller en ständig dialog med kunden utifrån deras aktuella status.
Du kommer hantera frågor kring systemen i flygplanet, kringutrustning och tillhörande stödsystem vilket ger dig en stor möjlighet att få en helhetsförståelse för hela Gripens system. Genom direktkontakt med brukare så bygger du även upp en bra kunskap om hur systemen fungerar i den dagliga verksamheten hos våra olika kunder.
För rätt person kommer det som en del av denna tjänst finnas möjlighet att ta sig an interna projekt kring exempelvis nya kunder och vår framtida hantering av deras tekniska supportlösningar.
Din profil
Grundläggande färdigheter:
* En lämplig bakgrund är erfaren flygtekniker, systemingenjör eller flygprovingenjör gärna med inriktning på JAS 39 Gripen eller annan relevant erfarenhet.
* Önskvärt är om du har god systemkunskap och tycker om att arbeta med helheten av system.
* Utmärkta färdigheter när det gäller kommunikation, samt samarbetsförmåga och har en vilja att hjälpa både internt som externt.
* Vara drivande för att kunna ta fram lösningar på supportärenden.
* Goda språkkunskaper i Svenska och Engelska, både i tal och skrift.
Önskvärda färdigheter:
* Det är även meriterande om du tidigare har erfarenheter kring teknisk support.
* Har kunskap inom RML och har tidigare arbetat inom processtyrd verksamhet.
Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess. Därför krävs det att du genomför och godkänns i en säkerhetsprövning gjord av Svenska myndighet.
Vad blir du en del av
Du kommer att tillhöra till en sektionen Customer Support, som arbetar med inriktning mot JAS 39 Gripen systemet.
Sektionen består idag av 15 ansvällda, varav 8 arbetar i den utannonserade rollen. Sektionen arbetar även med reservdelsförsörjning, projekt administration och kontraktstöd.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rickard Göransson, sektionschef
+46 8 580 856 14
Åsa Aldingsson, HR
+46 8 580 851 31
Clas Ekman
+46 8 580 853 56
Christer Gustavsson, rekryterande chef
+46 13 23 17 57, +46 730 345 412
Paula Törnvall, HR
+46 13 18 45 28
Anders Pettersson, rekryterande chef
+46 13 184288, +46 734 184288
Bernt-Ove Lindh, HR-utvecklare
+46 13-185610, +46 734-185610
Erik Gustavsson, handledare
+46 13 231612
Stefan Thuresson, rekryterande chef
+46 13-182714, +46 734-182714
Tomas Ireman, områdeschef
+46 13-182595, +46 734182595