OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli del av en grupp som arbetar kundnära och hela tiden får en bra bild av hur våra kunder upplever vårat flygplanssystem och hur det opereras i fält, då passa denna tjänst dig.
Din roll
Som kundsupportingenjör hos oss kommer du att svara för tekniska frågor till brukaren av Gripensystemet genom fältserviceverksamhet med placering i Tannefors, Linköping. Du kommer ge råd, stöd och anvisningar beträffande drift, felsökning och underhåll av Gripensystemet och T7-systemet till våra brukare som finns i olika länder. Inriktningen kommer att anpassas efter den grundkunskap du har, men det kommer även finnas möjlighet att bygga på kunskap löpande.
Du arbetar både självständigt med inkommande uppdrag och genom samarbete inom supportgruppen och tar hjälp internt av bland annat underhållsingenjörer, systemingenjörer och chefsingenjörer för att lösa tekniska problem. Uppdragen varierar i komplexitet. Allt från att du kan svara kunden direkt till att du behöver ta hjälp internt och du lämnar det vidare internt för någon form av teknisk utredning. Du är ansvarig för alla dina ärenden från start till mål och det är viktigt att du håller en ständig dialog med kunden, utifrån deras aktuella status.
Du kommer hantera frågor kring systemen i flygplanet, kringutrustning och tillhörande stödsystem vilket ger dig en stor möjlighet att få en helhetsförståelse för stora delar av systemen. Genom direktkontakt med brukare så bygger du även upp en bra kunskap om hur systemen fungerar i den dagliga verksamheten.
För rätt person kommer det som en del av denna tjänst finnas möjlighet att ta sig an interna projekt kring exempelvis nya kunder och vår framtida hantering av deras tekniska supportlösningar.
Din profil
Grundläggande färdigheter:
* Lämplig bakgrund är erfarenheter som t.ex. flygtekniker eller någon del av systemerfarenheter, gärna med inriktning på JAS 39 Gripen, T7 eller annan relevant erfarenhet.
* Utmärkta färdigheter när det gäller kommunikation, samt samarbetsförmåga och har en vilja att hjälpa både internt som externt.
* Vara drivande för att kunna ta fram lösningar på supportärenden med hjälp av designorganisationen.
* Goda språkkunskaper i Svenska och Engelska, både i tal och skrift.
Önskvärda färdigheter:
* Det är även meriterande om du tidigare har erfarenheter kring teknisk support.
* Har kunskap inom EMAR och har tidigare arbetat inom processtyrd verksamhet.
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Vad blir du en del av
Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 19 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld.
Affärsområdet Aeronautics är en innovativ leverantör av flygplanssystem i världsklass och har ett brett utbud av supportlösningar inom civil och militär luftfart. Inom affärsområdet bedrivs forskning, utveckling och produktion av militära flygplanssystem. Vi säkrar framtiden inom flygindustrin genom forskning och studier av innovativa flygsystem och vidareutveckling av våra produkter.
Som medarbetare på Aeronautics blir du en del av en organisation som präglas av mångfald, samarbete och supportande medarbetarskap, och där ständigt lärande och balans i livet värderas högt. Du får arbeta i en innovativ och kreativ arbetsmiljö där du har möjlighet att bygga en långsiktig och givande karriär.
Du kommer att tillhöra till en sektionen Technical Support Office, som arbetar med inriktning mot JAS 39 Gripen systemet och T7 träningsplattform.
Sektionen består idag av 13 ansvällda. Sektionen arbetar även med projekt administration och kontraktstöd.
Saab är ett företag där människan står i centrum. Vi har en god arbetsmiljö där vi stöttar och hjälper varandra att göra vårt bästa. Kontinuerligt lärande, välmående, karriär- och talangutveckling är exempel på områden där vi alltid arbetar hårt för att säkerställa att du som medarbetare får de möjligheter som du behöver.