OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Just nu befinner sig myndigheten i ett spännande utvecklingsarbete med en tydlig målbild. Vi strävar efter att vara en erkänd kunskapsaktör, en ledande utvecklingsaktör, en förebyggande stödaktör och en pådrivande rättighetsaktör.
Beskrivning av enhet/avdelning/verksamhetsområde.
Verksamhetsområde specialskola omfattar för närvarande drygt 600 medarbetare. Verksamhetsområdet omfattar myndighetens samtliga regionala och nationella specialskolor, tio stycken från Umeå till Lund. Utöver skolorna innehåller verksamhetsområdet även en skolstödsenhet, en skolutvecklingsenhet och en hälso- och sjukvårdsenhet.
Skolstödsenheten inrättades 1 januari 2019 som ett led i ett myndighetsövergripande förändringsarbete och omfattar för närvarande ca 65 medarbetare. Skolstödsenheten ger verksamhetsområdet stöd i form av teckenspråkstolkning och hörselteknik, service i form av vaktmästeri, skolmåltider, lokalvård, lokaler samt skolnära administration.
Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi digitala plattformar för arbete och möten på distans.
Myndighetens vision är En likvärdig utbildning för alla och våra ledord är Vi är tillgängliga, Vi är nyfikna, Vi agerar. Delar du vår vision? Är Du teckenspråkstolk? Tycker du att det vore intressant att vara med och utveckla den tvåspråkiga miljön? Du har möjlighet att bli tolk på en arbetsplats som erbjuder stabilitet och trygghet där Du ingår i myndighetens arbetslag av tolkar som gemensamt bidrar till tolkverksamhetens utveckling.
Vi söker nu en teckenspråkstolk med placering på Östervångsskolan i Lund. I arbetet ingår i första hand teckenspråkstolkning på Östervångsskolan men det förekommer även uppdrag inom andra delar av myndighetens verksamhet främst i Malmö.
Östervångsskolan är en tvåspråkig specialskola i en teckenspråkig miljö där teckenspråk är det gemensamma språket bland både elever och personal. Vårt uppdrag är att ge döva elever och elever med hörselnedsättning utbildning motsvarande den som ges i grundskolan/grundsärskolan, enligt specialskolans läroplan. Östervångsskolan har idag drygt 110 elever och är en mångkulturell skola med elever från fler olika länder och kulturer. Vi kommunicerar på svenskt teckenspråk samt talad och skriven svenska. Vi bedriver också teckenspråkskurser för hörande barn och ungdomar som har döva/hörselskadade föräldrar eller syskon.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetet som teckenspråkstolk ingår tolkning för både elever och personal i olika situationer. För eleverna kan det vara lektioner, utvecklingssamtal, studiebesök och kulturella evenemang. Tolkning förekommer även på raster, i fritidshemsverksamheten, i elevrådsarbetet och vid gemensamma aktiviteter. För personal kan det gälla undervisning, möten, konferenser och fortbildning. Även information till elever och personal om hur man använder tolk samt viss samordning av tolkuppdrag ingår.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
-Tolk- och översättarinstitutets föreskrivna tolkutbildning med godkänt resultat eller är auktoriserad av Kammarkollegiet.
-Minst två års erfarenhet i närtid av arbete som teckenspråkstolk.
-Utbildning och erfarenhet som dövblindtolk
-Erfarenhet av att tolka i skolrelaterade situationer och i situationer med barn och ungdomar
-Erfarenhet av ett pedagogiskt språkbruk
-Erfarenhet av ett formellt språkbruk
-God förmåga att skapa goda samarbetsrelationer
Det är meriterande om du har
Erfarenhet av administrativa stödsystem och digitala verktyg
Erfarenhet av tolkning på distans via olika digitala plattformar
Personliga egenskaper
Vi önskar att du är trygg i din yrkesroll och vågar ta plats på ett respektfullt sätt. Vi lägger också stor vikt vid att du är serviceinriktad, lyhörd för verksamhetens behov samt initiativrik och lösningsfokuserad. Du kan behålla ett lugnt förhållningssätt även i stressiga situationer samt tycker om att jobba både självständigt och i team.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.