OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Presscenter och grafisk form, RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen
Har du erfarenhet av att jobba med film och redigering? Är du dessutom tekniskt kunnig och van att leverera under tidspress? Då kan vi erbjuda dig ett omväxlande jobb mitt i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Presscenter och grafisk form är en del av Regeringskansliets kommunikationsenhet, RK Kommunikation, som ansvarar för att ge kommunikativt stöd till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar, producerar och förmedlar extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet.
Presscenter direktsänder bland annat regeringens och Regeringskansliets pressträffar – fysiska, digitala och hybrida, och tillgodoser även journalisters behov av att spela in pressträffar och uttalanden. Regeringskansliets presscenter bemannar de roller som krävs för att pressträffarna ska kunna genomföras och distribueras i realtid till rikstäckande mediabolag och sociala medier. I presscenter arbetar bildproducent, ljud- och streamingproducent samt ljud- och bildtekniker (TOM).
Utöver presscenter arbetar i gruppen tre medarbetare med grafisk form, två medarbetare med filminspelningar och två med foto. Samtliga med uppdrag från hela Regeringskansliet och regeringens alla statsråd. Gruppen har nu behov av förstärkning och utlyser därför en kombinerad roll där ungefär hälften av tiden ägnas åt filminspelningar, framför allt kortare filmer för sociala medier, och hälften av tiden som studioman i presscenter. Som studioman ansvarar du för att iordningsställa pressytorna inför, under och efter en pressträff samt för att assistera journalisterna i anslutning till pressträffarna. Du har t.ex. ansvar för att förse journalisterna på plats med mikrofon vid pressträffens frågestund. Det finns även möjlighet att stötta upp hanteringen av de journalister som deltar digitalt via Zoom.
Resor inom Sverige förekommer liksom tidigare mornar och kvällsarbete.
Din bakgrund
Du har en utbildningsbakgrund inom tv-produktion, film eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som relevant. Du har aktuell erfarenhet inom filmproduktion och kan ljussätta inför en inspelning. Du är van att filma med mobilen till sociala medier och har lång erfarenhet av att arbeta i redigeringsprogram såsom Adobe Premiere Pro.
Du har B-körkort.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av offentlig sektor, arbete med livesändningar samt kunskap om ljussättning och hantering av prompter.
Dina egenskaper
För att trivas och passa för jobbet så behöver du ha god förmåga att planera och prioritera inom ramen för ditt arbete samt ha god förmåga till samarbete. Du är van vid stressiga situationer där du behöver ta initiativ för att lösa tekniska problem. Du är ansvarstagande, noggrann, flexibel och har gott omdöme. Du tycker om att utvecklas och lära dig nya saker.
Övrigt
Tjänsten är tidsbegränsad och löper till 31 maj 2024 och med start i januari/så snart som möjligt och med ev möjlighet till förlängning. Arbetet kan komma att förläggas utanför kontorstid och ibland på annan ort än Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Bifoga gärna länk med exempel på filmproduktion/er du skapat när du ansöker.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Linn Duvhammar, gruppchef Presscenter och grafisk form, på 08-405 19 66. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger på 08-405 39 27. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Peter Beckéus för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringssystem senast den 20 december 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35