OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Teknikmagasinet söker Produktchef
Teknikmagasinet är ett av Sveriges främsta butikskoncept inom tekniska livsstilsprodukter. Vi är stolta över vår historia och vårt varumärke men behöver utvecklas för att stärka vår position och fortsätta vara våra kunders självklara val i framtiden.Teknikmagasinet befinner sig just nu i en expansiv fas med ett stort fokus på utveckling av både sortiment och digital affär. Nu söker vi dig som är beredd på att kavla upp ärmarna och bidra till vår utvecklingsresa när det kommer till att utveckla framtidens sortiment baserat på nya trender och konsumentbehov. Vi erbjuder dig en stimulerande, krävande och otroligt rolig roll i ett entreprenöriellt företag där det finns stor potential att påverka och skapa värde. Välkommen till oss och var med och bidra på vår resa framåt!
Som produktchef blir du en del av vårt Inköps- och sortimentsteam och kommer tillsammans med dem ansvara för Teknikmagasinets sortimentsutveckling framåt. Vi genomgår just nu en sortimentsomställning och ska ta ett tydligare kliv mot tekniska livsstilsprodukter med fokus på begagnade mobiler, mobilreparationer, mobiltillbehör och annan teknik som gör livet lite roligare. Med de sagt kommer du in i en väldigt spännande och utvecklande period.
Dina främsta uppgifter i rollen som produktchef är att driva tillväxt genom att bygga upp ett attraktivt och lönsamt sortiment. Du identifierar och väljer passande produkter för dina kategorier, baserat på säljpotential och produktegenskaper, samt säkerställer rätt prissättning mot konsument. Ansvaret innebär att ta fram och leverera mot kategoriplaner, arbeta med ‘category management’, kontinuerlig sortimentsutveckling, produktutveckling, kanalstrategi och inte minst förhandlingar med nya potentiella leverantörer.
Du kommer att ingå i sortimentsteamet och du rapporterar till bolagets sortimentschef. Arbetet sker i ett nära samarbete med operativt inköp/logistikavdelningen, marknadsavdelningen och försäljningsorganisationen. En viktig uppgift i rollen är att kommunicera med försäljningsorganisationen gällande nyheter, kampanjer/aktiviteter och även att fånga upp respons tillbaka från butiker och kunder.
Arbetsuppgifter
- Driva och utveckla kategorierna i linje med Teknikmagasinets övergripande vision och affärsplan
- Budget- resultat och lönsamhetsansvar för respektive kategori
- Ansvar för hela produktlivscykeln av dina produkter inkl. marknadsföring
- Omvärldsbevakning, konkurrentanalyser och att hålla dig uppdaterad kring konsumentbehov och trender på marknaden
- Prissättning och förhandling med leverantörer
- Du kommer att spela en viktig roll i utvecklingen av sortimentsavdelningen samt hur vi arbetar med kategoristyrning
- En del resor kan eventuellt ingå i rollen
Vi söker dig som
- Har en relevant eftergymnasial utbildning inom tex ekonomi och/eller inköp
- Har ca 5 års erfarenhet av framgångsrikt kategoriarbete av konsumentprodukter
- Erfarenhet och intresse inom teknik, gaming och/eller mobilt är en stor fördel
- Erfarenhet av retail inkl. e-handel, med god förståelse för försäljning och marknadsföring både i butik och online
- Erfarenhet av avtalsförhandlingar med internationella leverantörer
- Gärna erfarenhet av inköp från Asien
- Rollen kräver mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift då kommunikation sker löpande på båda språken
- Mycket goda kunskaper i Officepaketet i synnerhet i Excel. Vana att arbeta i affärssystem/e-handelsplattformar för produkthantering
Hur är du som person?
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering. Som person är det viktigt att du är affärsmässig och har en hög kommersiell förståelse med fokus på lönsamhet och volym. Du är kundfokuserad och drivs av att förstå och tillfredsställa kunders behov. Du är självgående och har ett tydligt ägandeskap över ditt område och tar egna initiativ och beslut för att utveckla dina kategorier att bli så framgångsrika och lönsamma som möjligt. Du har en god kommunikativ förmåga i dialog med andra internt och i förhandlingssituationer. Du är proaktiv och strukturerad och kan konsten att planera ditt arbete väl, samt prioritera bland dina arbetsuppgifter och ansvarsområden. Vi värdesätter även att du har en god samarbetsförmåga och förmåga att skapa goda relationer med andra samt har en positiv inställning i allmänhet.
Vi arbetar med en mix av arbete på vårt huvudkontor i Sundbyberg och med möjlighet att arbeta hemifrån.
Rollen är en tillsvidaretjänst, vi tillämpar 6 månaders provanställning.
OBS, notera att ansökningar enbart tas emot via ansökningsfunktionen och inte via mejl.