OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lekebergs kommun är en av de kommuner, utanför Stockholmsregionen, som toppar tillväxten i Sverige.
Belägen mellan Örebro och Karlskoga, med goda kommunikationer med europavägarna E18 och E20 och med Örebro flygplats in på knuten, har kommunen ett mycket gynnsamt geografiskt läge.
Nu söker Lekebergs kommun en Teknisk chef med en stark ledarprofil och bakgrund inom gata, park och VA och som vill fortsätta utveckla kommunen i en tydlig riktning mot framtiden. Lekeberg är en tillväxtkommun som befinner sig i medvind, vilket återspeglas i positivt ekonomiskt resultat. Om du vill ha ett jobb där du får leverera en modern och professionell teknik- och serviceavdelning som möter de förväntningar som kommunen och medborgarna har på verksamheten är det här tjänsten för dig.
Välkommen till Lekeberg – en av Sveriges snabbast växande kommuner!
Vad kan Lekebergs kommun erbjuda dig?
- Lekeberg är en kommun där det är nära till beslut och där du kan vara med och påverka i såväl det dagliga arbetet som i strategiska frågor.
- Du kommer till en spännande kommun och verkar i en miljö som präglas av handling. Tillsammans med kunniga och engagerade kollegor och medarbetare, i en kommun med framåtanda, är Lekebergs kommun en plats där man diskuterar och vågar prova nya lösningar i syfte att skapa värden för medborgare, näringsliv och civilsamhället.
- Du blir också en del av ett nära samarbete med andra kommuner vilket tjänar som inspiration och bollplank.
- Inte minst kommer du bli en nyckelperson i kommunens utveckling och framtid för att Lekeberg ska förbli en attraktiv kommun med tillväxt och lockande boendemiljöer.
Rollbeskrivning
Som Teknisk chef leder du din avdelning varje dag och ditt uppdrag är att fördela och leda arbetet på ett långsiktigt sätt. Avdelningen Teknik och Service har ett brett uppdrag med fokus på infrastruktur, samhällsbyggnad och teknik. Verksamheten har 65 anställda, fördelade på fyra enheter; måltid, intern service, gata- och park samt VA-enheten.
Utmaningen är att driva en driftavdelning, att se medarbetarna och samtidigt utveckla och leverera en modern och professionell Teknik- och Serviceavdelning; som kan möta de krav som ställs från medborgare och näringsliv. Med andra ord ge en realistisk bild av nuläget och hantera önskemål där kommunen i vissa fall inte kan möta ställda förväntningar. Rollen är bred och du pendlar mellan att vara operativ i en driftorganisation till att vara strategisk. Arbetsuppgifterna innefattar även att kunna balansera nuläget över till en proaktiv organisation, med omvärldsbevakning och goda interna processer. – Med trygg och förutsägbar leverans.
Som sakkunnig kan du bli föredragande i nämnd, informera och ha dialog med kommunens olika verksamheter, träffa medborgare och företagare gällande planer eller pågående projekt.
Du rapporterar till kommundirektören och är en aktiv medlem av kommunstyrelseförvaltningen.
Profil
För att lyckas med uppdraget behöver du ha ett genuint intresse för ledarskap och samhällsutveckling. Vi ser även att du har god erfarenhet av att jobba nära såväl politiker som invånare och anser att fler perspektiv berikar ditt ledarskap och bidrar till bättre förmåga att fatta kloka beslut. Du är dessutom väl insatt i och kan hantera, planera och svara på frågor i den tekniska planeringen och praktiska utbyggnaden av kommunen; allt från gator och vägar till VA.
Som ledare är du tillgänglig och tydlig vilket bidrar till en öppen och respektfull kommunikation i förvaltningen och i hela kommunen. Du är dessutom skicklig på att engagera medarbetare genom dialog och du uppmuntrar till lösningar. Du vet var beslut fattas och du bygger vidare på det nära och förtroendefulla samarbete som finns i den politiska ledningen.
Vi ser även att du är ansvarstagande och handlingskraftig och har förmåga att bygga vidare på struktur och fungerande arbetssätt. Du jobbar uthålligt med ett långsiktigt perspektiv och du förstår ekonomiska konsekvenser samt gör det möjligt för chefer och medarbetare att följa kommunens riktlinjer, vision och mål. Vidare är du strukturerad och har en god administrativ förmåga och är väl insatt i en kommuns ärendesystem. Vi ser därför att du har en bred kompetens inom kommunal verksamhet och har förståelse för samrådsmöten med bygg- och miljöförvaltningen. I denna roll bör du även kunna agera med god beställarkompetens gentemot entreprenörer och upphandlingar av dessa tjänster.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet från offentlig verksamhet, förmodligen har du också en högskoleutbildning som är relevant för uppdraget eller innehar erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För att vara lämplig för rollen är du väl förtrogen med lagar och förordningar rörande samhällsbyggnad och lagen om offentlig upphandling.
Förutom allt ovan är du en person som vet att humor och nyfikenhet bidrar till ett gott arbetsklimat.
Information och ansökan
Alla ansökningar behandlas konfidentiellt. För mer information kontakta Mia Haglund, tel 072-396 05 82 alt mia.haglund@axoconsulting.se. Din ansökan önskar vi senast 7 maj.
För mer utförlig information om uppdraget: besök vår hemsida; www.axoconsulting.se - Lediga Jobb. Längst ner på sidan finns hela rollbeskrivningen att ladda ner och läsa.
Vill du veta mer om Lekebergs kommun? Besök: www.lekeberg.se
AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök: www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan.