Teknisk handläggare för supportfrågor

Teknisk handläggare för supportfrågor

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av att bevara det digitala kulturarvet och stödja KB samt leverantörer i arbetet med tekniskt krävande leveranssätt samt tillhörande metadata? Nu har du möjlighet att ingå i en enhet som har ett samordningsansvar för e-plikten såväl som insamling av den svenska webben (KW3).

Digitala leveranser ökar alltmer och KB arbetar enligt flera olika metadataspecifikationer och leveransmetoder för att ge god support till leverantörer i sin myndighetsutövning. I uppdraget ingår även att samla in och beskriva film, spel och musiktryck. Verksamhetens uppdrag styrs av två lagstiftningar, lagen om pliktexemplar av dokument (1993:1392) samt lagen om pliktexemplar av  elektroniskt material (E-plikten, 2012:492). Enheten bemannar även KB:s möte med användarna och består av 13 medarbetare. Arbetsplatsen är i huvudsak belägen i Garnisonen på Karlavägen 100 i Stockholm. Under rådande pandemi kan delar av arbetet komma att ske på distans.

Arbetsuppgifter
I rollen som teknisk handläggare arbetar du med support för uppsättning av leveransflöden, internt gentemot handläggare och externt mot leverantörer av pliktmaterial. Du samarbetar med handläggare och är med på möten med leverantörer för att kunna bistå med den tekniska kompetensen. Arbetet innebär även hantering av metadatafrågor internt och externt, i förhållande till de standarder KB använder sig av. Inför stora leveranser förväntas du bidra i en arbetsgrupp för att hitta lösningen för den lämpligaste leveransvägen. Tjänsten har en praktisk och teknisk inriktning där kommunikation, ibland på engelska, mellan tekniker och icke-tekniker är ofta förekommande. Du hanterar oftast flera processer samtidigt och har även ansvar för att arbeta med och utveckla rutin för att kvalitetssäkra digitalt material. Du arbetar även med handläggning av pliktmaterial.

Kvalifikationer och personliga egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du:


• tålamod och intresse för supportfrågor såväl som felsökning på egen hand.
• vana av att arbeta med XML och relaterade tekniker som XML-schema, XPath och XSLT
• kännedom om och vana av att sätta dig in i metadatastandarder såsom DDEX
• kunskap om och vana av att arbeta med FTP, RSS m.m.
• god kommunikationsförmåga i tal och skrift både på engelska och svenska, internt och externt
• intresse av nätpubliceringar
• vana av att självständigt kunna fullfölja ärenden
• rutin i att kvalitetssäkra digitalt material
• relevant teknisk utbildning

Meriterande är


• dokumenterad och aktuell erfarenhet av supportverksamhet
• dokumenterad och aktuell erfarenhet kring metadatastandarder och digitala leveranssätt

Som person är du noggrann, analytisk, strukturerad och kan hantera flera parallella processer. Du är drivande och har intresse för förbättringsarbete. Du har förmåga att sätta dig in i verksamhetens behov, kan prioritera mellan dessa samt hitta rätt ambitionsnivå. Du är pedagogisk och skicklig på att kommunicera för gemensamt lärande och tycker om att lösa problem tillsammans med andra. Att hjälpas åt är en självklarhet. 

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Anställning och tillträde
Det här är en tidsbegränsad anställning fr.o.m. 2021-10-25 t.o.m. 2022-05-31. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering är i Stockholm.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-10-10. 

I vår rekryteringsprocess använder vi oss av urvalsfrågor som en första urvalsmetod. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet välkommen att kontakta enhetschef Nina Heljeback 010-709 32 16. För anställningsvillkor och process kontakta HR-generalist Joanna Kielska, 010-709 31 44.

Fackliga kontaktpersoner är Anneli Granholm, ST-KB, 010-709 33 19 och Anneli Modén, SACO-KB, 010-709 3435.

 

Om Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 340 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Biblioteket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 september 2021
  • Ansök senast: 10 oktober 2021

Besöksadress

Humlegården, 10241 Stockholm
None

Postadress

Humlegårdsgatan 26
Stockholm, 11446

Liknande jobb


15 november 2024

Data Engineer

Data Engineer

15 oktober 2024

Projektmedarbetare

Projektmedarbetare

19 september 2024

Data Science

Data Science

13 september 2024