OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Luleå Miljöresurs AB
Luleå Miljöresurs AB (Lumire) är från och med årsskiftet 2021/2022 ditt kommunala bolag för återvinning, avfall och vatten- och avloppsfrågor. Lumire ägs av Luleå kommunföretag. Vi säkerställer att du har ett friskt och välsmakande dricksvatten i kranen och att ditt avfall tas om hand, återbrukas eller återvinns med den bästa tekniken. Vi hanterar närmare 55 000 ton avfall per år som vi samlar in från 38 000 hushåll och 700 företag i Luleå, vi driver de fyra återvinningscentralerna i Luleå och avfallsanläggningen i Sunderbyn. Vi deltar i stor utsträckning till att forma den framtida staden och landsbygden och är därmed en viktig förutsättning för Luleås tillväxt. Vi är Norrbottens största livsmedelsproducent och levererar 8 miljoner kubikmeter dricksvatten årligen. Inom avloppsverksamheten renar vi årligen 10 miljoner kubikmeter spillvatten samt producerar 2 miljoner kubikmeter grön biogas.
Genom att samordna vatten- och avfallsfrågorna i samma bolag blir vi en starkare aktör inom hållbar miljöteknik och samhällsbyggnad. Efter årsskiftet kommer vi tillsammans att vara cirka 150 anställda.
Om affärsområde Vatten och avlopp
Inom affärsområde Vatten och avlopp tar vi tillsammans ansvar för att på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt:
• tillhandahålla rent och hälsosamt dricksvatten till våra kunder
• avleda och rena spillvatten på ett miljö- och hälsomässigt sätt
• bidra till kommunens ansvar att avleda dag- och dräneringsvatten
• drifta, förvalta och utveckla VA-infrastrukturen såsom ledningsnät och processanläggningar
• ta ut avgifter för att täcka kostnaderna för vattentjänsterna
• bidra till Luleå kommuns utveckling genom en långsiktig VA-planering.
Uppdragsbeskrivning
Som teknisk handläggare är du en del av enheten Utveckling inom affärsområdet Vatten och avlopp. Du kommer att ingå i det team som hanterar anslutningsärenden och arbetet sker både självständigt och i samverkan med teammedlemmar och övriga inom affärsområdet. Du kommer att ansvara över utvalda arbetsområden, men vara insatt och ha kunskap i alla förekommande arbetsuppgifter inom teamet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga olika abonnentärenden inom VA, vilket exempelvis kan handla om nya anslutningar till kommunens befintliga vatten- och avloppssystem. I arbetet ingår även granskning av bygglovsärenden ur ett VA-perspektiv.
I anslutningsteamet kommer du att vara bolagets kontakt mot kommunens abonnenter, därav har du kontakt med entreprenörer, medborgare, andra avdelningar samt andra företag. Du hanterar juridiska frågor, rörande föreskrifter och lagar inom VA, bl.a. Lagen om allmänna vattentjänster.
Utifrån gällande VA-taxa beräknar du kostnader för VA-anslutning, upprättar fakturaunderlag samt informerar kunder om prisbild.
Du kommer att medverka i olika projekt, som en del i vårt uppströmsarbete. Där du bland annat arbetar med: Dagvattenfrågor, kartläggning och förebyggande arbetet gällande utsläpp till vårt avloppssystem, återströmningsskydd etc.
Vi söker dig
Du har antingen en eftergymnasial utbildning inom tjänstens område, exempelvis: VA, samhällsbyggnad, bygg och anläggning, eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har ett par års arbetslivserfarenhet, där du arbetat både tekniskt och administrativt.
Det är meriterande om du har kunskap inom VA-teknik, anslutningsfrågor, bygglovshandläggning, VA-lagstiftning eller tillämpning av VA-taxa.
Du har lätt att sätta dig in i olika datasystem och har god kunskap i de olika Office-programmen. Det är meriterande om du har arbetat med EDP Future, VA-banken eller liknande samt någon typ av diariesystem.
Tillsammans i teamet är ni en viktig del i bolagets ansikte utåt, du skapar förtroenden och bygger relationer med våra kunder. Du är tydlig i din kommunikation samt kan tillämpa och förklara juridiska begrepp för gemene man. Dina kunskaper och erfarenheter ger dig en trygghet i dina arbetsuppgifter, därav är du inte rädd att fatta snabba beslut.
Ingen dag är den andra sig lik, kunden och de frågeställningar som uppstår styr vår arbetsdag. Problemlösning är A och O, när en kund kommer med en fråga hittar du den bästa lösningen för alla inblandade parter. Du arbetar strukturerat, noggrant och lämnar inget åt slumpen.
Eftersom du kommer att formulera avtal, remissvar och dylikt är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, samt kan göra dig förstådd och förstår engelska.
Oavsett vilken roll våra medarbetare har på Lumire så trivs den som navigerar efter hållbarhet, design, miljö, återbruk och drivs av att skapa mervärde för kunder.
B-körkort är ett krav.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig att vara en del i att verka för ett mer hållbart Luleå.
Vill du bli en miljöresurs? Då kommer du att trivas på Lumire. Som anställd hos oss arbetar du med några av samhällets mest betydelsefulla funktioner: rent dricksvatten, och en hållbar avfalls- och avloppshantering. Det vi gör har betydelse idag och i framtiden.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 januari, i och med julledigheter kommer urval påbörjas efter sista ansökningsdag. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!
Anställningsform: Tillsvidare (provanställning kan tillämpas).
Arbetstid: Heltid (100%).
Tillträde: Enligt överenskommelse
Lönevillkor: Enligt överenskommelse
Vi tillämpar kollektivavtal.
Eftersom vi bedriver och du kommer att arbeta i en säkerhetsklassad verksamhet, krävs det godkänd säkerhetsprövning för anställning.
Om du har frågor om tjänsten och processen kan du kontakta Amanda Johansson på Byhart, via amanda.johansson@byhart.se eller 079-103 90 00
Varmt välkommen med din ansökan!