Teknisk IT-strateg inom mobilitet och klienthantering

Teknisk IT-strateg inom mobilitet och klienthantering

Arbetsbeskrivning

Intraservice är Göteborgs Stads interna serviceorganisation. Vår uppgift är att göra det enklare att arbeta i Göteborgs Stads olika verksamheter. Vi levererar tjänster till stadens förvaltningar och bolag, vilket bland annat innebär att utveckla och tillhandhålla gemensamma arbetssätt, verktyg, IT-stöd och mallar. Våra verksamhetsområden är HR, ekonomi och operativt inköp, IT, kommunikation, ledning och styrning, servicecenter, vård och omsorg samt utbildning, kultur och fritid.
Vi är cirka 650 anställda, och är inne på en spännande resa med nya uppdrag och ansvarsområden, vilket gör att vi behöver fler kompetenta och engagerade kollegor.
Läs mer om oss på http://www.goteborg.se/intraservice


ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder nu rätt person möjligheten att delta i arbetet med att utveckla lösningar för våra mobila plattformar, vilka är några av Sveriges största med bl.a. c:a 45.000 Chromebooks och 30.000 läsplattor/telefoner.
Som teknisk IT-strateg ingår du i ett team som ansvarar för förvaltning och utveckling av digitala arbetsplatslösningar med fokus på att möta Göteborgs Stads medarbetares ökande behov av att arbeta mobilt, dvs. att kunna utföra sitt arbete var som helst, när som helst. Du kommer arbeta i en stor och spännande miljö som ligger i teknisk framkant med lösningar inom Windows, MacOS, ChromeOS, iOS/iPadOS/tvOS, Android, Office 365 samt virtualiserings- och EMM/MDM/MAM produkter. Du kommer också vara delaktig i problemlösning för att ständigt förbättra tjänsterna och minimera antalet incidenter. En viktig del för dig som IT-strateg är att stötta tredje linjens support med kunskap och dokumentation.

Dina arbetsuppgifter kommer bl.a. att vara:
• Förvaltning, omvärldsbevakning och vidareutveckling av våra mobila plattformar både gällande EMM/MDM/MAM-system och de olika plattformarna såsom ex. ChromeOS, Android , iOS, MacOS
• Föra dialog med våra kunder, skriftligt som muntligt
• Framtaga och löpande säkerhetsställa att dokumentation, kunskapsartiklar, guider mm är relevanta och aktuella
• Samverka med medarbetare inom vår enhet, andra enheter och IT-tjänster för att säkra leveranskvalitén till våra kunder
• Delta i projekt och uppdrag
• Våga utmana, testa nya vägar och utforska alternativ

Inom verksamhetsområdet IT finns ca 180 medarbetare som ansvarar för drift, förvaltning och utveckling av Göteborgs stads centrala IT-miljö. Enheten Klient ansvarar för förvaltning och utveckling av Göteborgs Stads IT-arbetsplats. Våra lösningar spänner över cirka 100 servrar, 120 000 klienter och 100 000 användare från administrativa och pedagogiska verksamheter.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har högskoleutbildning inom IT-området eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har en bred och djup teknisk kunskap inom mobilitet och klienthantering och har flerårig dokumenterad erfarenhet inom ett antal av nedan områden:

• Implementering, förvaltning och utveckling av tjänster inom mobilitet och klienthantering i stora organisationer
• EMM/MDM/MAM-system såsom VMware Workspace One, Microsoft Intune, Google MDM, Jamf eller motsvarande
• Apple iOS/iPadOS/tvOS/MacOS
• Android
• ChromeOS

Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• att arbeta inom kommun eller myndighet
• Apple School Manager och Apple Business Manager

I arbetet med att utveckla och förvalta lösningar och tjänster inom mobilitet och klienthantering kommer du föra en aktiv dialog med representanter för verksamheten (våra kunder) och med dina kollegor på Intraservice. Det är därför viktigt att du är duktig på att kommunicera, att du lyssnar och analyserar verksamhetsmål för att sedan kunna översätta dessa till tekniska lösningar. Du vågar tänka utanför ramarna, arbetar proaktivt och håller dig uppdaterad inom ditt ansvarsområde.
Du behöver vara driven och engagerad. Det är du genom att ta tag i problem/nya uppdrag/projekt och i dialog med kollegor lösa dem. Du räds inte nya produkter/tekniker utan ser det som en chans att bredda din kunskap.
Som medarbetare på Intraservice delar du självklart stadens gemensamma förhållningssätt:
vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.

På Intraservice arbetar du i en kunskapsorganisation som kontinuerligt utvecklas och förändras. Hos oss får du stora möjligheter till kompetensutveckling och kreativt arbete. Vi erbjuder dig flexibel arbetstid för att du ska kunna få balans mellan arbete och privatliv. Intraservice har ett aktivt hälsoarbete och du erbjuds olika friskvårdsförmåner. Sedan flera år tillbaka är vi en miljödiplomerad arbetsplats.

Vi vill att Intraservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi vet att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , Intraservice
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 maj 2020
  • Ansök senast: 10 juni 2020

Liknande jobb


IT Business Analyst

IT Business Analyst

21 november 2024

IT-strateg/verksamhetsutvecklare

21 november 2024

20 november 2024