OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.
Polisens IT-avdelning har ca 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens ca 34 000 medarbetare.
GIS-teamet ansvarar för all utveckling och implementering av GIS-applikationer och GIS-tjänster till polismyndighetens alla användare. Teamet är en del av Polisiära Gemensamma System (PGS) och har en central del i myndighetens förmågor att kunna visualisera och analysera brottsrelaterad data och information för bättre beslut och handling.
Polismyndighetens IT-organisation är stor, vilket ställer höga krav på förmågan att samarbeta med andra. Du kommer vara en del av ett team som arbetar agilt och löpande levererar nytta för verksamheten. Vi är ett självorganiserande team med stora möjligheter att påverka vårt arbetssätt och vår vardag.
Arbetsbeskrivning
Vi behöver förstärka teamet med en teknisk specialist inom GIS. Rollen innebär primärt insamling, bearbetning och ajourhållning av geografiska data som används inom myndigheten för visualisering och rumslig analys.
I rollen kommer du att få ett stort ansvar samt en varierad och spännande arbetstillvaro tillsammans med övriga kollegor i GIS-teamet. Vi har ett starkt team med både produktspecialistkompetens inom ArcGIS-plattformen och systemutvecklarkompetens för både mobila applikationer och webbapplikationer.
Denna roll kan även komma att inkludera följande arbetsuppgifter:
Stötta verksamheten med att ta fram visualiseringar och analyser i ArcGIS Pro och ArcGIS Portal
Konfigurera och skapa nya webbapplikationer i ArcGIS-portalen.
Uppdrags- och projektledning i ett nära samarbete med verksamheten.
Att tillsammans med övriga kollegor i GIS-teamet arbeta med att utveckla Polismyndighetens analys- och visualiseringsförmågor för bättre beslutsunderlag.
Vi utökar gruppen tack vare att efterfrågan och behovet av GIS-förmågor inom myndigheten ökar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Relevant utbildning inom IT och GIS. Alternativt att du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig.
Erfarenhet av att arbeta med databearbetningar, dataanalyser och visualiseringar.
God förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och i skrift.
Meriterande är erfarenhet inom följande områden:
Databearbetning och hantering av stora datamängder
GIS-analyser och visualisering
Skriptning och automatisering av dataflöden
ArcGIS-plattformen (ArcGIS Enterprise och ArcGIS Desktop)
FME
Databaser
Projektledning och uppdragsledning
Personliga egenskaper
Personliga egenskaper är ofta lika viktigt som teknisk kompetens för en grupps utveckling och dynamik. Vi ser att du som söker har en positiv inställning till människor och arbete, är engagerad och pålitlig. Du tycker om att lära dig nya saker och vill gärna dela med dig av vad du kan till andra. Du har god samarbetsförmåga, är ansvarstagande, noggrann och ser till helheten. Vi ser gärna att du har ett stort intresse för GIS- och datafrågor. I rollen som Produktspecialist GIS kommer du komma i kontakt med många personer och grupper inom myndigheten, därför är det av stor vikt att du är kommunikativ och initiativtagande.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Gabriel Sahin, gabriel.sahin@polisen.se tfn 072-454 1078
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Daniela De Santi, daniela.de-santi@polisen.se
Fackliga företrädare
Facklig information lämnas av:
Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092
Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627
Övrig information
Placeringsort: Stockholm eller Norrköping
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid (flextid tillämpas)
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till (t.ex.) jobb.na@polisen.se senast den 10 december 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A670.857/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A670.857/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!