OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
IT-avdelningen är för närvarande placerad i Östersund och vi vill nu växa på flera orter. Avdelningen består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 60 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Enhet IT-projekt
Du kommer att tillhöra IT-projektenheten som består av 20 medarbetare tillsammans med andra tekniska projektledare. Vårt uppdrag är att leverera vällyckade projekt eller delprojekt inom Statens servicecenters alla projektportföljer som har påverkan på IT. Vi arbetar enligt PPS som projektstyrningsmodell och har Antura projects som projektverktyg. Arbetet på enheten präglas av hög kollegial samverkan, trevlig atmosfär och högt i tak där vi jobbar för att just du ska trivas.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som teknisk projektledare i våra lokalprojekt innebär primärt att planera, koordinera och följa upp den tekniska tjänsteleveransen till Statens servicecenters lokalprojekt.
Primärt kommer du inledningsvis att arbeta med lokalprojekt med ansvar för den tekniska uppsättningen av IT-leveransen till kontor, t ex nätverk, kundarbetsplatser och köhanteringssystem. Arbetsuppgifterna kan över tid komma att förändras till andra projekt med IT-innehåll så som anslutningar till våra tjänsteleveranser (lön och ekonomitjänster) eller utvecklingsprojekt inom Statens servicecenter.
Rollen ingår i ett projektteam med resurser från andra delar av vår organisation och har mycket kontakt med våra enheter inom fastighet samt leverantörer och hanterar frågeställningar både från verksamheten och IT.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Minst kandidatexamen med datateknisk inriktning, ekonom eller ingenjör
• Minst tre års erfarenhet av att leda projekt av IT-karaktär
• Erfarenhet av projektstyrning enligt vedertagna modeller som t ex PPS eller XLPM.
Vi ser att du har följande förmågor:
• Att hantera kontakter både internt och externt och säkerställa att arbetsuppgifter blir utförda i rätt tid
• Att upprätthålla motivation och effektivitet tills att arbetet är utfört
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att bidra till utveckling och samarbete som en del av ett team, både i projekt och på enheten
• Vara strukturerad och målinriktad med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att hantera frågeställningar och inge förtroende inom både IT- och affärsverksamhet
• Kunna hantera en stor mängd parallella uppdrag
Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetat med tekniska tjänsteleveranser i lokalprojekt
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle. Det kan förekomma en del resande i tjänsten.
Välkommen med din ansökan innehållande cv och personligt brev senast 16 januari 2022.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Intervjuer planeras att hållas v.4-5
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.