OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en teknisk projektledare till IT-avdelningen i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag dygnet runt, året runt. Från att ha säker gränsövervakning, ingripanden mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång. Polismyndighetens IT-avdelning har cirka 1000 anställda som tillsammans sköter drift, underhåll och utveckling av IT-stödet till myndighetens olika verksamhetsområden.
Sektionen för Digital arbetsplats och Specialistverksamhet arbetar bland annat med Polismyndighetens tekniska förmågor att arbeta mot grov organiserad brottslighet och stötta de specialistverksamheter som finns i myndigheten. I sin natur omfattas det dagliga arbetet av en hög grad sekretess och vi jobbar nära verksamheterna.
Arbetsuppgifter
I din roll som teknisk projektledare kommer du att driva dina uppdrag framåt, samt bistå i det strategiska framåtblickandet. Dina arbetsuppgifter innefattar dagliga avstämningar och uppföljning med såväl medarbetarna i gruppen som verksamheternas representanter. Du säkerställer att vi har framfart i våra uppdrag och leveranser och arbetar för att lösa ut de hinder som eventuellt finns. Dina uppdrag spänner sig från att med hjälp av specialister reda ut tekniska detaljer och val av lämpliga lösningar till planering och dialog med leverantörer och externa aktörer. Du förväntas även bidra i att vidareutveckla arbetssättet i våra uppdrag.
Som teknisk projektledare kommer du med din tekniska kompetens och erfarenhet att utmana lösningsförslag eller rent av att föreslå lösningar själv. Du kommer även att bidra med kunskap kring de begränsningar som finns i en komplex IT-miljö, inte bara de tekniska utan även de juridiska och ekonomiska.
Som projektledare har du ett nära samarbete med andra grupper inom IT-avdelningen samt från andra avdelningar inom myndigheten för att samla den kompetens som behövs för att nå uppsatta mål.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant akademisk examen för ovan roll eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Minst tre års erfarenhet av att leda komplexa IT-projekt i en större organisation i närtid
Erfarenhet av IT-säkerhet, informationssäkerhet, hantering av skyddade IT-system och sekretessklassad information
God förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift
God förmåga att uttrycka dig på engelska, både i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Förståelse/Kunskaper inom IT-infrastruktur
Förståelse/Kunskaper inom systemutveckling eller -konfiguration
Erfarenhet av agilt arbete
Erfarenhet av kundrelationer
Personliga egenskaper
Vi söker dig som drivs av att arbeta med komplexa frågor och värdesätter att leverera slutprodukter av hög kvalitet. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samverkar och kommunicerar med andra på ett smidigt sätt. För att trivas och bli framgångsrik i rollen som teknisk projektledare har du utöver ovan en förmåga att sätta dig in i både verksamhetskrav och teknik.
Då vårt arbete omfattas av strikta säkerhetskrav kommer vikt läggas vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Malin Sjödin, 010-5637146
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Anna Billengren (anna.billengren@polisen.se)
Fackliga företrädare
Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 77 092; Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627.
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Uppdragsledare IT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 24/9 2021. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A492.510/2021 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A492.510/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!