Teknisk Projektledare till Östersund, Gävle eller Norrköping

Teknisk Projektledare till Östersund, Gävle eller Norrköping

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsområde IT och utveckling vid Statens servicecenter ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

Verksamhetsområdet bedriver huvuddelen av verksamheten i Östersund men har medarbetare även i Gävle, Norrköping och Göteborg. Avdelningen består av fem enheter, IT-projektenheten, Utvecklingsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten och ledningsstödsenheten. Vi är totalt cirka 60 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap.

Enhet IT-projekt
Du kommer att tillhöra IT-projektenheten som består av 20 tekniska projektledare. Vårt uppdrag är att leverera lyckade projekt eller delprojekt inom Statens servicecenters alla projektportföljer som har påverkan på IT. Vi arbetar enligt PPS som projektstyrningsmodell och har Antura projects som projektverktyg. Arbetet på enheten präglas av hög kollegial samverkan, trevlig atmosfär och högt i tak.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som teknisk projektledare innebär primärt att planera, koordinera och följa upp den tekniska anslutningen av kundmyndigheter till Statens servicecenters tjänsteleveranser. Den tekniska projektledaren har ansvar för den tekniska uppsättningen av tjänsteleveransen, t ex integration mot lön- och ekonomisystem samt gentemot externa systemleverantörer.

Rollen ingår i ett projektteam med resurser från andra delar av vår organisation och har mycket kontakt med våra kundmyndigheter samt leverantörer och hanterar frågeställningar både från verksamheten och IT. 

Att leda och driva mindre till medelstora utvecklingsprojekt med mer verksamhetsmässig karaktär som t.ex systemimplementationer ingår också i rollen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Minst kandidatexamen med informatik- eller datateknisk inriktning, ekonom eller ingenjör
• Minst 3 års erfarenhet av att leda projekt av IT-karaktär
• Erfarenhet av projektstyrning enligt vedertagna modeller som t ex PPS eller XLPM.

Vi ser att du har följande förmågor:


• Att hantera kontakter både internt och externt och säkerställa att arbetsuppgifter blir utförda i rätt tid
• Att upprätthålla motivation och effektivitet tills att arbetet är utfört
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att bidra till utveckling och samarbete som en del av ett team, både i projekt och på enheten
• Vara strukturerad och målinriktad med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att hantera frågeställningar och inge förtroende inom både IT- och affärsverksamhet

Dessutom är det meriterande om du har:


• Erfarenhet från arbete med integrationsplattformar
• Kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund, Gävle eller Norrköping. Det kan innebära en del resande. 

Välkommen med din ansökan innehållande cv och personligt brev senast 15 januari 2023.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Intervjuer planeras att hållas v.4-5

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare.


Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 december 2022
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Liknande jobb


25 november 2024

Förändringsledare

Förändringsledare

25 november 2024

9 november 2024