OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Om avdelningen och enheten
Anställningen är placerad inom avdelning IT på enhet IT-projekt som består av både Tekniska projektledare och Testledare. Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. På enheten IT-projekt driver vi både tekniska kundanslutningar till myndighetens tjänster samt utvecklingsprojekt för att kontinuerligt förbättra vårt tjänsteutbud mot såväl andra myndigheter som medborgare. På enheten är vi idag 15 st kollegor där arbetsmiljön präglas av hög kollegial samverkan, trevlig atmosfär och högt i tak.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Rollen som teknisk projektledare innebär primärt att planera, koordinera och följa upp den tekniska anslutningen av kundmyndigheter till Statens servicecenters tjänsteleveranser. Den tekniska projektledaren har ansvar för den tekniska uppsättningen av tjänsteleveransen, t ex integration mot lön- och ekonomisystem samt gentemot externa systemleverantörer. Rollen ingår i ett projektteam med resurser från andra delar av vår organisation och har mycket kontakt med våra kundmyndigheter samt leverantörer och hanterar frågeställningar både från verksamheten och IT. Att leda och driva mindre till medelstora utvecklingsprojekt med mer verksamhetsmässig karaktär som t.ex systemimplementationer ingår också i rollen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Minst kandidatexamen med informatik- eller datateknisk inriktning, ekonom eller ingenjör
• Minst 3 års erfarenhet av att leda projekt av IT-karaktär (ansvarat för IT-projekt inom större projekt/program)
• Erfarenhet av projektstyrning enligt vedertagna modeller som t ex PPS eller XLPM.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet från arbete med integrationsplattformar
• Kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.
• Förståelse för den ekonomiska styrningen av projekt (budgetansvar)
Vidare ser vi att du har följande förmågor:
• Hantera kontakter både internt och externt och säkerställa att arbetsuppgifter blir utförda i rätt tid
• Upprätthålla motivation och effektivitet tills att arbetet är utfört
• Självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Bidra till utveckling och samarbete som en del av ett team, både i projekt och på enheten
• Strukturerad och målinriktad med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Hantera frågeställningar och inge förtroende inom både IT- och affärsverksamhet
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund.
Anställningen innebär en del resande.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Välkommen med din ansökan senast 31 maj 2020.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.